fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Árvíz: lassú apadás, vízzel telt töltések
2006. május 4., 15:47
A Tisza teljes magyarországi szakaszán folytatódik a lassú apadás, de a töltések vízzel telítettek, ezért a veszély még nem múlt el; a Kormányzati Koordinációs Bizottság (KKB) csütörtöki kezdeményezésére várhatóan május 9-én szüntetik meg az árvízi veszélyhelyzetet.

Védelmi készültséget a folyók 1.579 kilométeren tartanak fenn, ez 66 kilométerrel kevesebb a szerdai adatnál. Rendkívüli készültségi fokozat 710 kilométeren van érvényben. A Közép-Tiszán megkezdték a magasparti védművek bontását, míg a kiépített ideiglenes védművek egy részét állandósítják majd. A folyó vízállása délelőtt Szolnoknál 935 centiméter volt, ez már 78 centiméterrel alatta van az 1.013 centiméteres tetőzési értéknek. Az apadás folyamatos, de továbbra is lassú, várhatóan május közepére éri el a 800 centimétert, amikor a készültséget harmadfokúra lehet csökkenteni.

Rendkívüli árvízvédelmi készültség van a Tisza folyó Fegyvernek és Csongrád közötti szakaszán, a Zagyva visszaduzzasztással érintett szakaszán Újszász és Szolnok között. A Hármas-Körös jobb partján Mezőtúr és Csongrád között, a Tisza jobb partján Sarud és Doba
között, a Tisza bal partján Tiszafüred és Fegyvernek, továbbá a Hortobágy-Berettyó jobb partján Karcag és Mezőtúr között harmadfokú készültség van érvényben.

Mindössze 90 centit apadt az április 22-ei tetőzés óta a Tisza vízszintje Szegednél, ahol délelőtt 920 centiméteres értéket mértek; az Alsó-Tisza vidékén továbbra is lassú az apadás, a vízállás csupán napi 10-12 centimétert csökken. A Tisza vízgyűjtőjében újabb árhullámok nincsenek kialakulóban. A védvonalakon az árvízi kísérő jelenségek száma valamelyest csökkent. A védelmi biztonságot szolgáló beavatkozások mellett folytatódik a már szükségtelenné vált ideiglenes védművek elbontása. Szolnok és Szajol között szerda délután újra megnyitották az árvíz miatt lezárt egyik vasúti pályát, így az eredeti menetrend szerint a közlekednek a vonatok a Budapest-Debrecen-Nyíregyháza-Záhony, a Budapest-Szolnok-Békéscsaba és a Budapest-Biharkeresztes vasútvonalon.

A Duna Rajkától Dömösig tartó szakaszán mintegy 65 kilométeren lenne szükség új védművek építésére vagy a régiek fejlesztésére - közölte az Észak-Dunántúli Területi Vízgazdálkodási Tanács titkára. A tervekben szerepel a Duna árvízleeresztő képességének javítása. Főleg Szap és Gönyü között vonulna le alacsonyabb szinten az árhullám, ha megfelelő területhasználattal javítanák az árvízi levezető-képességet. Jelenleg mintegy 1.300 embernek kell távol maradnia otthonától a Tisza magas vízállása miatt. Persányi Miklós vízügyi miniszter szerint a kitelepítettek egy-két napon belül visszatérhetnek az otthonukba, és az élet rövidesen visszatérhet a normális kerékvágásba.

MTI - fidesz.hu