fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Kóka az autópályákat is eladná
2006. május 9., 14:54
Az állami autópályacégek tőzsdei bevezetését szorgalmazza Kóka János gazdasági miniszter. A terv szerint a sztrádák üzemeltetése és építése magánkézbe kerülne, így tehermentesítve a büdzsét. A kabinet eddig is több trükkel próbálta a sztrádaépítést kiszervezni a költségvetésből.

A kormány a könyvelési trükk után újra akarja írni az autópálya-finanszírozási tervet - értesült a Népszabadság. A Kóka János gazdasági miniszterhez köthető új elképzelés még kiforratlan, számos részlete vár tisztázásra, ám annyi bizonyos, hogy a kabinet magánkézbe adná az állami autópálya-kezelő cégeket. A lap szerint a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. többségét adnák el, de felmerült az is, hogy csak a leánycég, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) kerüljön a parkettre. Mivel a majdnem az összes magyarországi autópályát kezében tartó állami cég nagy falat lehetne akár a nagy külföldi sztráda-üzemeltetőnek is, a megoldást az állami autópályacég tőzsdei bevezetése jelentené. A részvénykibocsátás tőkéhez juttathatná a társaságot, továbbá az így létrejövő széttagolt tulajdonosi szerkezet egy mérsékelt állami tulajdonlás mellett is megfelelő beleszólást nyújthat a kormánynak a társaság működésébe. A tőkepiaci tranzakció a magyar tőzsdét is segítené. A döntés révén közel 300 milliárd forintot lehet a költségvetésen kívül tartani, így a büdzsé hiánya 6,2 százalék helyett 5 százalék lehet.

Az értesülést Kóka János gazdasági miniszter nem erősítette meg, de nem is cáfolta. Szalay-Berzeviczy Attila tőzsdeelnök tudatta: üdvözölné, ha az autópálya-társaságo(ka)t az állam a tőzsdére vinné, mivel úgy véli: ez egyrészt átláthatóbbá tenné a sztrádaépítéseket, hiszen a tőzsdén lévő cégek gazdálkodásáról szóló adatokat kötelező nyilvánosságra hozni, másrészt a befektetők is jól fogadnának egy várhatóan kedvező osztalékhozamot nyújtó részvényt a börzén.

A kormány régóta próbálkozik a sztrádaépítés kiszervezésével a költségvetésből. Korábban azt tervezte a kabinet, hogy az állami autópályacég finanszírozását kötvénykibocsátással oldja meg, ám közben a társaság bevételeinek jó részét az államkassza biztosította volna. Ezt a konstrukciót csak azért lehetne magánfinanszírozásúnak tekinteni, mert az állam piaci alapon meghatározott díjat fizetne. A "sztrádatrükként" elhíresült ötlet egyik legnagyobb hibájának azt tartották, hogy a sztrádaépítéssel és kezeléssel megbízott ÁAK csak látszólag válna piaci céggé, a tervezett szerződéses modell valójában csak az uniós statisztikai rendszer kijátszására szolgál. Ráadásul átlátszó a trükk, így nem biztos, hogy elfogadják Brüsszelben.

MNO - fidesz.hu