Kóka János gazdasági miniszter tegnap új elképzeléssel állt elő a sztrádaépítések finanszírozását illetően, miután bebizonyosodott, hogy az autópálya-kiadások kreatív, trükkökkel teli könyvelését az EU várhatóan az idén is elutasítja. A kormány döntése értelmében a magyar állam részlegesen eladná a sztrádák üzemeltetését, mégpedig úgy, hogy az Állami Autópálya Kezelő Zrt. tőkeemeléssel járó privatizáció során a Budapesti Értéktőzsdére kerül. Kóka arról nem nyilatkozott, hogy mekkora üzletrészt akarnak a tőzsdei bevezetéssel magánbefektetőknek átadni, az előzetes tervek szerint 20-40 százalék közötti részvénycsomagot értékesítenének.
Eközben tény: a legfejlettebb nyugat-európai országokban - így Németországban és Ausztriában is - egyfajta nemzeti szimbólum az autópályák állami kézben tartása. De nem csupán nemzeti büszkeség és gazdasági ésszerűség követelné meg az állami irányítást: Franciaország 2004-ben már próbálkozott a hiánycsökkentés hasonló technikájával, és a brüsszeli válasz akkor is elutasító volt.
Szakértők ugyanakkor csak újabb elszámolási trükknek nevezték a tegnap ismertetett technikát, mely érdemben nem mérsékli a 25 tagú unióban legmagasabbnak számító magyar hiányt, csupán kreatív könyveléssel kívánja megoldani a problémát. Valószínűsíthető az újfajta elszámolás uniós elutasítása is, az EU statisztikai hivatala ugyanis csak bizonyos feltételek teljesülése esetén engedélyezi, hogy az autópályaépítés kiadásait a költségvetésen kívülre lehessen tenni, márpedig ezek az előírások a most ismertetett módszernél sem teljesülnek.
Forrás: Magyar Nemzet
fidesz.hu
Cikk: | Az adófizetők fogják megfizetni Kóka legújabb ötletét |
Cikk: | Kóka az autópályákat is eladná |