fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Jövő évi költségvetés: már a fővárosra sincs pénz
2002. november 9., 15:41
A kormány jövő évi költségvetés-tervezete az önkormányzatoknak komoly, több tízmilliárd forintos visszaesést jelent a polgári kormány időszakához képest. Budapesten elmaradnak a kampányígéretekben reklámozott fejlesztések: nem kezdik meg sem a 4-es metró, sem pedig a Duna-híd építését, nincs forrás a BKV fejlesztésére és az elővárosi vasúti hálózat kiépítésére, nem jut pénz a panelprogramra és az útfelújításokra, valamint hiányzik 30 milliárd forint a közalkalmazotti fizetésemelésre is. Mindez Deutsch Tamás a fővárosi Fidesz-MKDSZ frakcióvezetője és helyettese Endrédy István szombati sajtótájékoztatóján hangzott el.

Endrédy István a Fidesz-MKDSZ fővárosi frakcióvezető-helyettese a jövő évi költségvetés tervezetét bírálva megjegyezte: a mostani kabinet által benyújtott törvényjavaslat egyértelmű visszalépés jelent a polgári kormány Budapest-politikájához képest. Mint hangsúlyozta: a főváros fejlesztéséhez és működtetéséhez szükséges összegek "sem szóval sem forinttal nem szerepelnek" a dokumentumban.
- Hiányzik a költségvetésből a jelenlegi kormánypártok által a kampány során még gyakran emlegetett négyes metró építésének fedezete - világított rá a politikus.
Aláhúzta azt is: a választási ígéretek között ugyancsak szereplő Duna-hídhoz szükséges anyagi források is kimaradtak belőle. - A híd megépítése "nyilvánvalóan a távoli jövőbe vész" - jegyezte meg ezzel kapcsolatban Endrédy.
Bírálta a kormányzati elképzeléseket amiatt is, mert a kabinet a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) fejlesztésére és működtetésére sem kíván kellő forrást biztosítani.
Rámutatott: a kormány elképzelései szerint az metró kettes vonalának beígért felújítása is elmaradna.
- A Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ) létrehozására szintén nem kerül sor, mert a költségvetési előirányzatban hiányzik a Magyar Államvasutak (MÁV) és a Volán ehhez szükséges 550 millió forintos állami támogatása, de ugyanígy hiányzik a főváros részéről is 200 millió forint - jelentette ki a frakcióvezető-helyettes.
Endrédy István kritikát fogalmazott meg a kormánnyal szemben amiatt is, mert a BKV működéséhez szükséges - egyébként szintén a kampányvállalások között szereplő - gázoljailleték-kedvezményre sincs keret a tervezetben.
Elmondta: nincs nyoma azon szándéknak sem, hogy a polgári kormány által fontosnak tartott, 3,6 millió embert szállító elővárosi vasúti hálózatot kiépíthessék.
Az MSZP panelfelújítási ígéreteinek megvalósulására sem lehet számítani. Amint azt a politikus megfogalmazta: a kormány 2003. évi költségvetési javaslata erre nem ad lehetőséget.
Endrédy szólt arról is: a nagy hangon reklámozott budapesti útfelújítások ugyancsak elmaradnak, mert a Medgyessy-kormány büdzséjében nincs ehhez kapcsolódó támogatás.
Endrédy István nyomatékosította: a "fontos közügynek" számító Nemzeti Fejlesztési Terv szintén elhanyagolja Budapestet.
- A kormány elkészített költségvetési tervezete "nulla körüli mozgásteret biztosít" Budapestnek - jellemezte a politikus a kabinet törvényjavaslatát.

Deutsch Tamás, a budapesti közgyűlés Fidesz-MKDSZ közös képviselőcsoportjának vezetője elmondta: egyetért Demszky Gábor főpolgármester kifakadásaival annyiban, hogy a 2003-as központi költségvetés-tervezetnek valóban súlyos kihatásai vannak a fővárosra az elmaradó fejlesztések miatt.
A frakcióvezető ugyanakkor megjegyezte: a valóságban "a helyzet annál kétszer rosszabb", mint amit Demszky bemutat. A kormány "megszorításai" ugyanis az önkormányzatok életében fővárosi és országos szinten is érvényesülnek - mutatott rá a politikus.
Hangsúlyozta: Budapestet illetően a kormányzati büdzsé sok milliárd forintos visszalépést jelent a 2002. évhez képest.
- Amíg a Széchenyi Tervben a polgári kormány sok százmillió forintot különített el panelfelújításra, addig a jelenlegi kabinet a terv "lefejezésével" ezeket a programokat kiiktatta - mondta a politikus.
Deutsch Tamás a két kormány útfejlesztésekkel kapcsolatos álláspontját szintén összevetve arra hívta fel a figyelmet, hogy az előző 3-4 évvel szemben jövőre országosan mintegy 20-25 milliárd forinttal fog csökkenni az erre a célra szánt költségvetési hozzájárulás. Hangsúlyozta továbbá: amíg az Orbán-kormány Budapest elhanyagolt külső útjainak felújítását folyamatosan támogatta, addig a jelenlegi MSZP-SZDSZ-kormány büdzsétervezetében ilyen tételek nem szerepelnek.
Jelentős visszalépésként értékelte Deutsch Tamás azt is, hogy a kormányzat az autópálya-program megkurtítása miatt az M0-ás továbbépítésére sem különít el forrásokat.
- Demszky Gábor maga sem gondolt arra, hogy alig fél évvel később vissza fogja sírni az Orbán-kabinetet, amely sok tízmilliárd forinttal több támogatást adott - jelentette ki a politikus a kormány megszorító politikájával kapcsolatban.
Mint mondta, jövőre - szemben az előző évek gyakorlatával - egyetlen állami fejlesztési program sem indul el Budapesten. Emlékeztetett rá: a polgári kabinet alatt számos beruházást támogatott az állam, akkor épült például a Nemzeti Színház, a Millenáris Park vagy a lágymányosi egyetemi komplexum is.
Atkári János szocialista főpolgármester-helyettes számításaira hivatkozva a frakcióvezető bírálta a kormányt azért is, mert bár a közalkalmazottak béremelését kezdeményezte, ám a 600 ezer dolgozónak járó fizetésemelés csak felerészben áll az önkormányzatok rendelkezésére. - A legkisebb kerületeknél is legalább 350-380 millió forint hiányt jelent ez, míg fővárosi szinten 30 milliárd forintos hiányról van szó - hangsúlyozta Deutsch.
A fideszes politikus bejelentette: javaslattal fordulnak Demszky Gáborhoz, hogy a főpolgármester a lehető legrövidebb időn belül kezdjen megbeszéléseket a frakcióvezetőkkel és az így kialakított állásponttal menjen tárgyalni a kormányhoz. Megbeszéléseket kezdeményeznek a főpolgármester és a huszonhárom polgármester között is, mert - mint mondta - a korábbi évek szimbolikus találkozói után itt az alkalom, hogy ezek a találkozók ne formálisak legyenek.
Deutsch Tamás aláhúzta: nagyon jók az esélyei annak, hogy a rendkívül komoly visszaesését jelentő jövő évi büdzsén változtassanak. - 188 fideszes és MDF-es szavazat áll emögött a parlamentben, és Demszky Gábornak csupán hat olyan kormánypárti támogatót kell megszereznie, "akik állni akarják a szavukat". - Ha Demszky Gábor ezt a hat szavazatot megszerzi, akkor "egy pillanat alatt megoldhatók a főváros gondjai" - hangsúlyozta a politikus.
Deutsch Tamás "rosszul sikerült blöffnek" nevezte a főpolgármester azon bejelentését, miszerint finanszírozási megállapodás és állami garanciavállalás nélkül is elkezdik építeni 2003-ban a 4-es metrót. Mint megfogalmazta: az érvényes jogi rendelkezések értelmében a főváros és az állam közötti megállapodás nélkül lehetetlen a beruházást megindítani.

fidesz.hu

Kapcsolódó anyagok:
Cikk: Kudarcra ítélve?
Cikk: A kamuköltségvetésről
Cikk: Demszky bírálja a büdzsét
Cikk: Elégedetlen közalkalmazottak
Cikk: 2003: a nadrágszíj-költségvetés éve
Cikk: Jövőre az ideinél kevesebb pénzt kap a mezőgazdaság
Cikk: Tállai András a jövő évi költségvetésről
Cikk: 2003-as költségvetés: a kormány szorít