Az energiaipari cégek után az orosz légi közlekedési óriásvállalatok is megkezdhetik a hódítást Európában.
Moszkvának kell a Malév, Budapest pedig odaadná - írja a Magyar Hírlap. Vlagyimir Putyin elnök tavaszi budapesti látogatásán a felek kölcsönösen biztosították erről egymást. A motívumok részben politikai jellegűek. Az egekbe törő energiaárak újra regionális hatalommá tették Oroszországot, gazdasági téren legalábbis mindenképpen. Ezt az erőre kapó Moszkva most politikai befolyássá konvertálná. A Malév megvétele újabb húzás lenne a játszmában.
Jó ideje Budapest sem "fázik" a gondolattól, a balliberális koalíciónak szavazatokat hozó putyini vizit óta pedig nyilvánvaló, hogy a magyar légitársaságot odaígérték az oroszoknak. "Tudjuk, ez jár maguknak" - idézte az elnök látogatását kísérő fogadáson a Magyar Hírlap újságírójának a magyar tárgyalóküldöttség egyik tagjának szavait az orosz küldöttség embere. És talán igaza is van a kormánynak, hiszen a jó viszony, az orosz piac tágra nyitása, és a sokat emlegetett energiabiztonság megér egy legfeljebb száz-százötven millió forintért eladható Malévot.
Politika, üzlet, nemzetbiztonság
Nemcsak a politikáról van azonban szó, hanem üzletről és nemzetgazdasági érdekekről is. És mivel e kettő Oroszországban gyakran összefolyik, nehéz szétbogozni a szálakat.
A magyar légitársaságot a KraszAir akarja. Ez egyike az Aeroflot jelcini szétdarabolása után született majd négyszáz légicégnek. Megszereznie a krasznojarszki repülőtér miatt kulcsfontosságú Aeroflot-részt Borisz Abramovicsnak sikerült. Az üzletembernek semmi köze a Chelsea milliárdos tulajdonosához, Roman Abramovicshoz, legfeljebb üzleti módszereiket tekintve rokonok. Tény, hogy részben a tulajdonos üzleti érzéke, részben a szibériai árufuvarozásban központi helyzetű krasznojarszki légikikötő révén a KraszAir gyorsan a legnagyobb orosz légitársaságok közé emelkedett. Abramovics ma már saját szövetséget irányít, az AirUnion nevű holdingot, amelyet a KraszAir mellett a Domogyedovo Airlines, az Omszkavia, a Szamara, valamint a Szibaviatransz alkotja.
Ferihegy lett volna fontos
A Malév tavaly őszi privatizációs pályázatán az AirUnion leánycége, az AirBridge indult. A magyar légitársaság a bejáratott név mellett a Nyugatra nyíló ablakot jelentette volna Abramovicséknak, elsősorban az áruszállítási üzletáguknak. Az üzleti lehetőségek pedig óriásiak: a Malévon keresztül nemcsak az orosz nyersanyagok áramolhatnának Nyugatra, hanem a felkínált taszári repülőteret messzinek és kényelmetlennek érző kínaiak is szívesen használnák ezt a csatornát. Tehát nem a Malév, hanem Ferihegy lett volna fontos az oroszoknak. A magyar cégen keresztül az oroszok Ferihegy közelébe akartak jutni, a légitársaság által "történelmileg" birtokolt jogokat megszerezni.
Nem szabad ugyanakkor megfeledkezni arról, hogy a KraszAir Abramovics dominanciája ellenére 51 százalékban az államé. Mostanra ezt nyilvánvalóvá is tette a putyini politika, amely az olajipartól mára eljutott egy másik stratégiai ágazatig. Ha úgy tetszik, Hodorkovszkijtól Abramovicsig. A szétforgácsolt légiipar egyesítése moszkvai források szerint az Aerofloton belül, még pontosabban Szergej Ivanov védelmi miniszter és miniszterelnök-helyettes felügyelete alatt történik. Ivanov Vlagyimir Putyin potenciális örököse, és még akkor is Oroszország erős embere, ha a Kreml jelenlegi ura igazán komolyan nem számol a hatalomból való távozással. Szergej Ivanov alá tartozik a hadiipar, a hadiipar alá pedig minden, aminek köze van Oroszország nemzetvédelméhez, a gyártástól kezdve a togliatti Lada-gyárig. A forgatókönyv tehát világos: az új orosz légiipar az Aeroflot körül kristályosodik majd ki. Ha kell, erőszakosan, ha kell, békésen, a beolvasztást senki, így az AirUnion sem kerülheti majd el.
"Megoldjuk"
Visszatérve a Malévhoz: biztos, hogy az oroszok újra próbálkoznak. A kérdés csupán az időzítés. A lap moszkvai értesülései szerint a Malév eladása legkésőbb jövő tavaszig megtörténik, az új tulajdonos pedig az AirUnion (vagy az Aeroflot) lesz. Távolról sem biztos azonban, hogy az eddigi konstrukció szerint, azaz magyar leánycégen keresztül. Idézet a moszkvai reformbizottság tagjától: "Ha egy Nyugatról jött cég maguknak szimpatikusabb, megoldjuk."
MNO - fidesz.hu