- Hány olyan település van Magyarországon, ahol kevesebben élnek, mint ezren? Bódi Ferenc politikai szociológus, az MTA Politikai Tudományok Intézetének tudományos főmunkatársa.
Bódi Ferenc:- 1700-nál több olyan önkormányzat van, amelynek a lélekszáma nem éri el az ezer főt. Apró vagy kis falu önkormányzata. Az országnak főleg a dél-dunántúli, észak-magyarországi, illetve hát északkelet-magyarországi területén vannak ezek a települések. Itt az önkormányzatoknak a megtizedelése az 1970-es évek elején bevezetett országos területrendezési és területfejlesztési koncepcióhoz igen-igen hasonló lenne, aminek a szakmai kritikáját itt nagyon komoly emberek, például Baráth Etele, Beluszky Pál, a '80-as évek elején megfogalmazta, a történelmet nem kéne megismételni, legalábbis rossz dolgokat nem.
- Gyurcsány Ferenc szerint körülbelül 20 milliárd forintot lehet megtakarítani azzal, hogy ezeket a kis önkormányzatokat fölszámolják, illetve bizonyos funkciókat szüntetnek meg, és közalkalmazottakat, köztisztviselőket bocsátanak el.
- Jelentős kiadásokat nem lehet ezen megtakarítani. A népességnek körülbelül 4-5 százaléka közvetlen képviselet nélkül marad. Ez alapvetően demokrácia csorbulást jelent. Szüksége van a településeknek polgármesterre, szüksége van egy 3-5 fős testületre, hogy ott meghányják, vessék dolgaikat. A polgármestereknek egy jelentős része egyébként is nem tiszteletdíjas, hanem úgynevezett társadalmi munkában látja el a feladatát. A testületi tagok szintén, tehát ez nem az a hely, ahol nagy forrásokat köt le az önkormányzati szektor. Hivatalok, amelyek többnyire körjegyzőségekben látják el a feladatot - ez azt jelenti, hogy 3, 4, 5, akár több falunak van egy jegyzője -közigazgatását így szervezik meg. Gyámügyes, adóügyes, satöbbi, nem egy falunak van, hanem több falunak a feladatát látja el egy közigazgatási szakértő. Azt egyszerűen meg lehet nézni. Ügyiratszám, ügyfélszám, satöbbi, azt lehet racionalizálni, lehet ajánlásokat tenni, lehet egyéb más dolgokkal takarékoskodni. Ez egy egyszerű ügyvitel szervezési kérdés. Ez már nem politikai kérdés. Mindenféleképpen a racionalitást figyelembe kell venni, az ésszerűséget, hogy olyan mértékben nem lehet lecsökkenteni a létszámot, hogy a hivatalok ne tudják betölteni azt a szerepet, amit viszont helyből be kell, hogy töltsenek.
- Ha jól értem, akkor nem lehet úgynevezett fűnyíró elven ezt a megszorítást, megtakarítást végrehajtani. Nem lehet azt kijelenteni, hogy minden ezer fő alatti településen meg kell szüntetni az önkormányzatot. Mit jelentene ez a települések számára?
- Az Európai Unió nem egy állam, de képzeljük el, hogyha most ez egy állammá szerveződne, és mondjuk kiadná Brüsszel azt a direktívát, hogy minden 10 millió alatti országban nem lehet kormányt szervezni. Ez egy butaság lenne, tehát nem lehet azt mondani egy önkormányzatnak, hogy ezer fő alatt vagytok, akkor ti most már nem lehettek önkormányzat. Minden helyi társadalom másképpen integrált. Vannak települések, amik 400 főből áll, de nagyon erős önkormányzatisággal működik, és vannak 2 millió közeli települések, ahol lehet, hogy nem működik az önkormányzatiság. Ez egy érték, amit nem lehet igazából létszámmal mérni, hiszen nem sokaság tesz súlyos dolgokat, hanem szabad nép - ahogy ezt Berzsenyi mondja. És az önkormányzat a szabadságnak, demokráciának az alapköve. A rendszerváltásunknak a legédesebb gyümölcse, amit nem lehet leverni a fáról pusztán azért, mert sok van belőle.
- Draskovics Tibor munkatársakat keres, állásokat hirdetett meg olyan emberek számára, akik majd az Államreform Bizottságban fognak dolgozni. Felkérte-e a kormány az önkormányzatokkal, regionális fejlesztéssel, vidékkel foglalkozó kutatókat, kutatóintézeteket arra, hogy háttértanulmányokat készítsenek arról, hogy hogyan lehet az önkormányzati rendszert ésszerűsíteni?
- A szakma elég jól ismeri egymást. Tudomásom szerint, még ezen a héten legalábbis ilyen hír még nem kapott lábra. Erre a Magyar Tudományos Akadémia illetékes intézetei kellőképpen felkészültek. Folyamatosan ezt a témát kutatják. A szakértők nemzetközi hírűek, számos alkalommal dolgoztak kormányzati megbízatásban, tehát a tudás az megvan és a tudó emberek is megvannak, csak meg kéne őket szólítani. Ezek az emberek közalkalmazottak. Én nem tudom, hogy ezt minek kell még állásokkal bővíteni. Félek attól, hogy amit most a kormányzat tesz, az egy vakrepülés. Előzetes információk és hatástanulmányok nélkül készít elő döntéseket. Félő, hogyha ezt meg is tudja hozni ezeket a döntéseket, akkor még nagyobb bajt tud okozni, mint ami jelenleg a rendszerben meglévő gondokból adódik. Az önkormányzati rendszer az egy gerincrendszer. Abból nagyon sok alrendszer fut ki, illetve támaszkodik erre. Választási rendszer, finanszírozási rendszer. Az adórendszer, államháztartás, a szociális ellátórendszer, a közalkalmazottaknak az elhelyezkedése, ezeket mind át kell akkor tekinteni, mert hogyha ez nem történik meg, akkor olyan nem várt rossz hatások is kialakulhatnak, amiből nagyon nehéz lesz fölállni. Akár katasztrófát is előidézhetnek az országon belül - rövid távon, de hosszú távon meg főleg. Leginkább itt a szociális békére utalnék, ami így veszélybe kerülhet.
radio.hu - fidesz.hu