Brüsszel úgynevezett indoklással ellátott véleményt küldött Budapestre, amely a jogsértési eljárás második fázisa.
Az indoklás szerint a magyar jogszabályok tiltják az olyan használt gépjárművek behozatalát, amelyeket legelőször egy másik tagállamban regisztráltak 1996 előtt. A Magyarországon már regisztrált gépjárművekre ugyanakkor nem vonatkozik hasonló tilalom, és ezek gond nélkül újra regisztrálhatók. Ez Brüsszel szerint a belső piaci szabályok megsértése, az áruk szabad áramlásának indokolatlan akadályozása.
Az ügyben tavaly december 19-én kezdeményezett eljárást hazánk ellen a bizottság az úgynevezett hivatalos felszólító levél elküldésével - közölte lapunk érdeklődésére Gregor Kreuzhuber bizottsági szóvivő. A magyar hatóságok februárban válaszoltak a brüsszeli kifogásokra, környezetvédelmi szempontokkal magyarázva az intézkedést: a kormány nem akarja, hogy Magyarországot elborítsák az öreg, olcsó, ám környezetszennyező külföldi járművek.
Brüsszel szerint azonban ez az érv csak akkor állna meg a lábán, ha az első ízben Magyarországon regisztrált járművek esetében is ugyanilyen szabály lenne érvényben. "A környezetvédelmi szempontok mindig megelőzik az egységes piaci verseny erősítésének szempontjait, de itt most nem erről van szó. Ha tényleg a környezetvédelmi megfontolások vezérlik a magyar kormányt, akkor legyen következetes, és a hazai gépjárműveket is állítsa ugyanolyan korlátozások elé" - fogalmazott Kreuzhuber, aki szerint a szabály diszkriminatív.
Végső soron a magyar fogyasztókat károsítja meg az importot hátrányosan érintő rendelkezés, és hasonló esetekben a bizottság mindig a fogyasztók érdekeit védi - emelte ki a szóvivő. Szerinte még türelmes is volt Brüsszel, hogy csak most küldte el az indoklással ellátott véleményt. Azt viszont nem tudta megmondani, hogy az eljárás valamelyik importőr cég panasza miatt indult volna.
Forrás: Világgazdaság, 2006. június 30.