fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Ritkul a feketefüst
2006. július 17., 08:27
A csempészcigaretták drágulása miatt néhány százalékkal emelkedett a legális forgalom. A kedvező változáshoz hozzájárulhatott, hogy a vámosok fellépése csökkentette a feketepiaci kínálatot, a gyártók versengése pedig a legális termékek árát. A jövedéki adó emelése azonban megint felboríthatja az egyensúlyt.

Piacok és aluljárók helyett újra trafikokban kezdett cigarettát vásárolni a dohányosok egy része az elmúlt fél évben. A magyarázat egyszerű: csökkent a csempészett és a legálisan kapható áru közötti árkülönbség. Értesüléseink szerint az egyik legnépszerűbb csempészcigiként számon tartott, Ukrajnában gyártott, kint nagyjából dobozonként 150 forintért megvásárolható Priluki ára tavaly ősz óta megemelkedett. A Magyarországon korábban dobozonként 200-220 forintért megvásárolható termékért mostanság 300-310 forintot kérnek az illegális forgalmazók. Sok dohányos vélhetően ezért gondolta úgy, hogy nem ügyeskedik tovább, hanem valamivel többért megveszi a boltban legálisan, ráadásul az árverseny miatt egyre olcsóbban kapható füstölnivalót.

A piaci változások a dohánygyártók és a vámosok együttes erőfeszítéseinek köszönhetőek. A keleti határokon a múlt év második felétől tartó szigorú ellenőrzésnek az az eredménye, hogy a csempészett cigaretta nehezebben kerül be az országba. Márpedig a piac törvényei szerint amiből kevés van, annak felmegy az ára. A Priluki és a többi csempészett cigarettaféle ezért drágul.

Korábban az illegálisan és a legálisan forgalmazott termékek közötti árkülönbség olyan nagy volt, hogy a szigorúbb határellenőrzés önmagában hatástalan lett volna. A legális forgalom élénkítéséhez a dohánygyárak is kellettek. A korábban 20 milliárd szálas éves piac 13,5 milliárdra apadt, ami ráébresztette a cégeket: engedniük kell áraikból, ha meg akarják őrizni vásárlóik legalább egy részét.

Elsőként a legnagyobb szereplő, a British American Tobacco (BAT) lépett, amikor 2004 végén 500 forint alá vitte egyik terméke árát. Példáját követte a nagy versenytárs Philipp Morris is. A két meghatározó piaci szereplő ezt követően egész évben egymással versengve csökkentette egy-egy terméke árát. Példájukat a kisebb gyártók is kénytelenek voltak követni, ám nekik nem volt akkora mozgásterük. Mást kellett hát kitalálniuk. A nagy ötlet a magyar tulajdonú Continental Tobaccótól jött. A cég a jogszabály adta lehetőséget kihasználva tavaly nyártól 20 helyett 19 szál cigarettát csomagolt egy dobozba. Példája ragadósnak bizonyult, ma már szinte az összes népszerű cigarettamárka 19 szálas változatban kapható. Legutóbb a BAT jelentette be, hogy július elejétől a legnépszerűbb hazai márkának tartott Sopianae doboza is csak 19 szálat tartalmaz majd. A fogyasztók kedvezően fogadták a változást, a 19 szálas dobozokért ugyanis kevesebbet kellett fizetniük. Márpedig a felmérések azt mutatják, hogy a dohányosoknak kizárólag az ár számít.

A határellenőrzés és a legális cigaretták árának mérséklődése néhány százalékkal élénkítette a legálisan kapható füstölnivalók forgalmát - állítják egybehangzóan a lapunk által megkérdezett, ám névtelenséget kérő dohánygyártók, valamint a kis- és nagykereskedők is. Állításukat a pénzügyőrök által vezetett statisztikák is alátámasztják. A VPOP kimutatásai szerint ugyanis nagyjából tíz százalékkal nőtt a hatóság által eladott cigaretta-adójegyek száma. Tavaly január és május közt 5,01, az idei esztendő hasonló időszakában pedig 5,51 milliárd darab fogyott az adójegyekből. Az ágazatban keringő hírek ezzel egybecsengenek. Tudomásunk szerint a dohánygyártók az első fél évben 7 milliárd szál cigarettát adtak el. Ha minden így marad, az idei évre becsült 13,4 milliárd szálas forgalomnál jobb eredményt érnének el a társaságok. Csakhogy a kereslet minden bizonnyal csökkenni fog, hiszen a cigaretta jövedéki adója idén szeptembertől 5,7 százalékkal emelkedik, ismét drágítva a legálisan forgalmazott termékeket.

Népszabadság, Mihálovits András

fidesz.hu