fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Nagykörúti villamos: mindenki a másikra mutogat
2006. július 18., 08:11
Az ígéretek ellenére ma még nem járnak a villamosok a Margit hídon, a kidőlt oszlopok pótlása, s a többi átvizsgálása hetekig is eltarthat. A nagykörúti hibasorozat miatt a felelősök egyelőre egymásra mutogatnak. A tömegközlekedés tegnap elérte a mélypontját, a különféle járatokat pótló buszok egymást akadályozták, az utasok többsége gyalog indult el.

Még jó ideig nem járnak a villamosok a Margit hídon, egyelőre úgy tudni, az összes közműoszlopot átvizsgálják és megerősítik. Mint arról tegnap beszámoltunk, szombaton kidőlt két villamos felsővezeték-tartó - az egyik teljesen, a másikat daruval megtartották -, ezért a szerelvényeket letiltották a hídról. A BKV úgy tervezte, mától újra a teljes vonalon közlekednek a 4-es, 6-os járatok, ám a helyreállítás és a többi, egyébként Elmű tulajdonban lévő tartószerkezet átvizsgálása a tervezettnél tovább tart.

A történteken már így utólag nem csodálkoznak a szakértők, hiszen - mondják - a vasszerkezeteket 1978-ban állították, s azóta nem újították fel, ezért természetes, hogy nem bírták az új, a réginél valamivel nagyobb súlyú felső-vezetéket. Az eset mégis nagy port kavart, Demszky Gábor főpolgármester vizsgálatot rendelt el, s felelősségre vonást - akár fegyelmi eljárást - is kilátásba helyezett. A fővárosi ellenzék eközben az ő fejét követeli, s ismeretlen tettes ellen, közúti forgalom gondatlan veszélyeztetése gyanúja miatt feljelentést tesz.

Legtöbben mégis a BKV-ra mutogatnak, a társaságnál nem is nagyon értik az ellenük fordult hangulatot, s jó ideig nem kommentálták az elmúlt hetek műszaki hiba-sorozatát. Vagy legalábbis - úgy látszik - nem magyarázták el elég érthetően, hogy a tömegközlekedési szolgáltató a vonal felújításának megrendelője, a tervezésre valamint a kivitelezésre is pályázatot írt ki, s várja a munka befejezését, az átadást. A folyamat ugyanis a látszat ellenére még nem ért véget, a teljes befejezés - úgy tudjuk - októberre várható. Annak érdekében ugyanis, hogy a 2-es metró felújításának kezdetére forgalomba lehessen állítani újra a villamosokat a Nagykörúton, a szokásosnál gyorsabban kellett a pálya, a megállók és a felső-vezeték felújítását is elvégezni, s bizonyos munkafázisokat a forgalom visszaállításával folytattak. Ilyen például a dupla biztosítással, csaknem háromszoros súllyal készült felső-vezeték felfüggesztése, amelynek hiánya miatt rendre törtek a régi Ganz szerelvények áramszedői. Az üzem közbeni befejezés kockázatos - ráadásul egyáltalán nem bevett gyakorlat -, tudták ezt a kezdettől, de kényszer helyzet volt, mert a körúti zárlat idején használt villamospótló buszokat a 2-es metróhoz kellett irányítani. A BKV-nak ugyanis nincs annyi nélkülözhető busza, hogy a szakaszosan lezárt metró- és Európa legforgalmasabb villamos vonalának utasait egy időben zavartalanul elszállítsa. Nagy káosz lesz - jósolta a körúti felújítást megelőző beszélgetéseken és sajtótájékoztatókon Vajda Pál, főpolgármester-helyettes, de ez alatt elsősorban az ilyen munkák idején szokásos felfordulást értette. Pedig a projektnek éppen ez a része nagyjából rendben lezajlott, a gondok a régi szerelvények újra forgalomba állításával, vagyis a felújított szakasz birtokbavételével kezdődtek. A hibáknak normál esetben teszt időszakban, próbajáratokkal kellett volna jelentkezniük, ám éppen ezt a fontos fázist kellett elhagynia a BKV-nak. Információink szerint azonban a cég szakértői a Margit hídi állapotok miatt már kezdetektől aggódtak, s a beruházás terveit egy külső szakérő céggel is megvizsgáltatták. A tervező Főmterv később, már a sorozatos hibák áramszedő-törések idején azonban maga is átvilágította saját munkáját, sőt egy külső céget is felkért ugyanerre a feladatra. Egyikőjük sem tárt fel hiányosságokat - legalábbis egyelőre.

A szombati, csaknem tragikus oszlop-dőlés óta legtöbben azt feszegetik, vajon a tervezőasztal mellett figyelembe vették-e a hosszú ideje felújításra váró hídon a tartóelemek állapotát. Állítólag igen, de úgy számítottak, alig tíz százalékos lehet a rozsdásodás mértéke. Elkalkulálták. De, hogy kik és mikor, egyelőre nem tudni, tervezők, kivitelezők és a megrendelő is egymásra mutogat. Egy átfogó vizsgálat eredményére pedig vélhetően még hetekig várni kell.

Káosz és fejetlenség jellemezte tegnap a fővárosi tömegközlekedést, elsősorban a 4-es, 6-os villamos vonalán, a Moszkva téren és a Jászai Mari téren. Utóbbin ideiglenes villamos végállomást alakítottak ki, mert a szerelvények - amint az már ismert - nem hajthatnak fel a hídra. Az utasok egy része mit sem hallott kidőlt oszlopokról, s a Budára tartók gyanútlanul szálltak fel a Moszkva tér felé tartó villamosokra. Meglepte őket, hogy a híd lábánál buszra kellett szállni, ezért a figyelmetlenek el is vétették a járatokat. A 4-es, 6-os pótlókra ugyanis a 6-os busz megállójánál vették fel az utasokat, s ebből nagy káosz keletkezett. A két járatot ugyanis alig különböztette meg valami egymástól, így azok, akik a 6-os busszal Óbuda felé tartottak volna, azon kapták magukat, hogy a Moszkva tér felé zötyögnek. S ugyanez történt fordítva is: a térre igyekvőkkel kanyarodott el a busz a híd budai lábánál. Nem volt jobb a helyzet a budai végponton sem, a 2-es metró felújítása és a villamosok kiesése miatt a Moszkva téren mozdulni sem tudtak a buszok, a fejetlenség és a káosz leírhatatlan volt, maguk a forgalom-irányítók is elvesztették a fonalat.

Népszabadság, Német H. Erzsébet


fidesz.hu