fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Ferihegyen tűnt el a százmilliárdos csomag?
2006. július 21., 10:14
A Ferihegyi repülőtér korábbi üzemeltetéséhez kapcsolódhat a költségvetés kiadásai között különös titkolózás mellett betervezett 100 milliárd forint. A NAPI Gazdaság cikke.

Napok óta találgatja a sajtó, hogy milyen okok miatt tervezett be 100 milliárd forint korábban nem jelzett kiadást a költségvetésbe a Pénzügyminisztérium. Egyre bizonyosabbnak tűnik, hogy a Ferihegyi repülőtér korábbi üzemeltetése miatti peres ügyekhez kapcsolódik ez a tétel - tudta meg a NAPI Gazdaság. A 2002 előtti üzemeltető azzal érvel, hogy a cég tizenkét évre nyerte el a terminál fejlesztésének és üzemeltetésének jogát, ám szerződéséből 2002-től, vagyis mindössze három év után egy furcsa kormányrendeletre hivatkozva kitessékelték.

A történet előzménye, hogy a Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő (FUF) Kft.-t még 1996-ban hozta létre 34 százalékos tulajdonrésszel a kanadai ADC konzorcium és a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) a Ferihegy 2B terminál építésére. A 120 millió dolláros beruházáshoz a CIB Rt. vezette konzorcium 103 millió dollár államilag garantált kölcsönt folyósított, a fennmaradó összeget pedig az ADC által befizetett - 34 százalékos üzletrészt képviselő - 16,767 millió dollárból finanszírozták.

A megállapodás szerint az ADC felépítette az utasterminál forgalmi épületét, a tulajdonjogot és a kezelési jogot pedig átadta a magyar államnak, illetve az LRI-nek. A kereskedelmi jogokat viszont megtartotta, s ezek tizenkét éves gyakorlása után adta volna át üzletrészét és az említett jogokat az LRI-nek. Az egykori szerződés szerint az LRI és az ADC közös cége tizenkét évig hasznosíthatta volna a 2A és a 2B terminált, s az így befolyt pénzekből fizette volna vissza a hiteleket.

A felek között azt követően alakult ki a jelenleg is zajló peres viszony, hogy egy közlekedési miniszteri rendelet 2002. január elsejével megszüntette a FUF tevékenységét, a reptér üzemeltetése a Budapest Airport (BA) Zrt.-hez került. Ettől kezdve pedig fél tucat per vette kezdetét: ezek közül a leginkább előrehaladott az, amelyet a kanadai ADC még 2003-ban indított a magyar állammal szemben a washingtoni nemzetközi befektetésvédelmi bíróságon (ICSID), s amelynek kapcsán az a hír járja, hogy augusztusban akár megállapodás is születhet az érintettek között. Szakértők ennek összegét 50 millió dollár körülire teszik.

Ezen túl több per is folyik Ferihegy kapcsán: a FUF például négyet folytat, közvetlenül a BA ellen, vagyis 66 százalékos tulajdonosával áll perben és haragban. (Az továbbra sem tisztázott, hogy a BA jogutódja-e ebben a szituációban az LRI-nek.) Az említett négy eljárás közül a "fő pert" a FUF a magyar választott bíróságon 2005 decemberében indította, s van rá esély, hogy még idén eredmény születik ebben az ügyben. Úgy tudjuk, hogy ennek a számlája meghaladja a százmilliárd forintot. Az állam a BA tavalyi privatizációjakor kötelezettséget vállalt arra, hogy helytáll a cég peres ügyeiben.


NAI Online - fidesz.hu