fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Minek a szigor, ha nincs járőr?
2006. július 22., 13:44
Miközben a rendőrség illetékesei nyilatkozataikban rendre a büntetőpontrendszer szigorítását, a szabálysértésekért kiszabható bírság összegének az emelését sürgetik, az ORFK egyik belső felméréséből kiderül: az elmúlt években Magyarországon fokozatosan megszűnt a forgalom-ellenőrzés.

Szeptember végéig minden hétvégén országos közlekedésbiztonsági akciósorozatot tart a rendőrség, miután az elmúlt hétvégén 21-en vesztették életüket az ország útjain. Az ORFK az ön- és közveszélyes száguldozók megfékezésére drákói szigort javasol: a leggyakoribb szabálysértésekért adható büntetőpontok számát a két-háromszorosára emeltetnék, a kiszabható bírság alsó határát meg legalább a duplájára.

De vajon nem mindegy, hogy hány büntetőpont járna annak a szabálysértőnek, akit soha nem állítanak meg a rendőrök?

Egy a lapunk birtokába került rendőrségi tanulmány szerint az elmúlt években fokozatosan megszűnt a forgalom-ellenőrzés Magyarországon. A megyei főkapitányságok harmadában nem is léteznek forgalom-ellenőrző egységek, s a megyeszékhelyeken működő városi rendőrkapitányságok közül is csak nyolcnak van ilyen szervezete. Többek között ez az oka annak, hogy az autópályák kivételével szinte csak traffipaxos autóban ülő vagy a lézeres sebességmérő állványa mögött áldozatára vadászó közlekedési rendőrrel találkoznak az autósok az utakon. Senki nincs ugyanakkor, aki kiállítaná a közlekedésből a másokat az útról szinte letolókat, a mások elé bevágókat, az autóstársakat hirtelen fékezésre kényszerítőket.

Az Európai Bizottság 2001-ben elfogadott fehér könyvének előírása szerint 2010-ig a felére kellene csökkentetni a halálos kimenetelű balesetek számát. 2005-ben 41600-an veszítették életüket a közösség útjain, ötödével kevesebben, mint a program négy évvel korábbi elfogadásának évében. A halálos áldozatok számának csökkenése a közösség tagállamaiban összességében elmarad a fehér könyv készítőinek várakozásaitól, de legalább csökkent. Magyarországon 2001 és 2004 között majdnem öt százalékkal nőtt a halálos kimenetelű közúti tragédiák száma. 2004-ben 1284-en haltak meg az utakon.

A halálos áldozatok magas számát a szakértők a biztonsági öv használatának elmulasztásával, a gyorshajtással, az ittas vezetők magas arányával (a balesetek 12 százalékát ittasan okozzák), a közlekedésrendészet kis létszámával és felszereltségének hiányosságaival magyarázzák.

2004-ben az összes közlekedési baleset harmadában, míg a halálos kimenetelűek 41 százalékában a sérültek nem használtak biztonsági övet. A rendőrség akciót hirdetett az övhasználat kikényszerítésére. Ennek ellenére 2005-ben az összes baleset 42 százalékában, a halálos kimenetelűek 67 százalékában nem voltak bekötve az autósok.

Országosan 2004 és 2005 között tizedével csökkent a forgalom-ellenőrzésre specializálódott közlekedési rendőrök száma. Részben ez a szolgálat vált a rendőrség sorozatos átszervezéseinek áldozatává. Nem egy megyei főkapitányság az előírt létszámcsökkentést úgy hajtotta végre, hogy a forgalom-ellenőrzési egységét áttelepítette a megyeszékhelyi kapitányságra, illetve megszüntette ezt a szervezetet, és a városi kapitányságok megerősítését célzó felsőbb utasításoknak engedve az ott dolgozókat a városi kapitányságokra vezényelte. Ezzel megszűnt a rendőri forgalom-ellenőrzés Magyarországon.

Miután jogszabály nem írja elő, hogy milyen módon, mekkora erőkkel vagy milyen gyakorisággal kell ellenőrizni a főutak forgalmát, a rendőrség az ezzel kapcsolatos feladatait évek óta a helyi és az országos razziákkal (ezek is többnyire a sebességmérésben merülnek ki) tudja le. A folyamatosan létszámgondokkal küzdő kapitányságok többsége ugyanis nem engedheti meg magának, hogy kevés járőrének egy részét folyamatosan az utakon "állomásoztassa", de még azt sem - áll a tanulmányban -, hogy a legbalesetveszélyesebb szakaszokon visszatérő ellenőrzéseket tartson.

A jogszabályok szigorítása mellett szükség lenne arra is, hogy megyénként egy húszfős, jól felszerelt és kizárólag a forgalom-ellenőrzéssel foglalkozó egységet állítsanak föl annak érdekében, hogy a közlekedésrendészet ne csak a fekete hétvégék után szinte automatikusan elrendelt országos akciók keretében legyen képes érdemi lépésekre a közlekedési morál javítása, a balesetek számának csökkentése érdekében - áll az ORFK belső munkaanyagában. Csakhogy egyelőre az amortizálódott járőrkocsik és -motorok, illetve a sebességmérők cseréjére sincs pénz.

nol.hu - fidesz.hu