fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Duplájára nő a MÁV adóssága
2006. augusztus 1., 10:18
Az újabb, ezúttal 55 milliárd forintos működési hitel felvétele és a Stadler vonatok finanszírozása duplájára növeli a MÁV adósságállományát decemberre. A vasúttársaság működtetésére 2003-tól 2006 végéig 190 milliárdnyi hitel folyt, illetve folyik még el.

A MÁV 55 milliárd forint működési hitelt vesz fel - tudta meg a Magyar Hírlap. Az állam kezességet vállal a hitel törlesztésére az erről közzétett kormányhatározat értelmében. Az indoklás szerint a kezességvállalás eredményeként a vasúttársaság alacsony kamatokkal juthat hozzá a működését segítő hitelhez. A MÁV-nak közbeszerzési pályázatot kell kiírnia a kölcsön felvételére, ennek időpontjáról azonban még nincs döntés.

Ha a vasúttársaság megkapja az 55 milliárdot, 190 milliárd forintra nő a finanszírozását segítő hitelek nagysága. Ezt az összeget 2003 tavasza óta halmozta föl a vasúttársaság - állami kezességvállalás mellett.
A MÁV hosszú lejáratú hitelállománya ugrásszerűen nőtt az elmúlt pár évben. Mérlegkimutatásuk szerint 2003-ban összesen hetvenmilliárd volt a hitelállomány, 2004 végére ez 130 milliárd forintra duzzadt - ebből 77,5 milliárd forint volt működési hitel, vagyis két év alatt ennyi kellett ahhoz, hogy a vasúttársaság egyáltalán létezni tudjon. Tavaly az állam újabb 58 milliárd forint hitel felvételéhez ét vállalt kezességet, vagyis a teljes hitelállomány megközelítette a kétszázmilliárdot. Ez az 58 milliárd szintén a működési kiadásokra folyt el, s nem beruházásokra.

A beruházási hitelek állománya 2004 végén 52,5 milliárd forint volt, amelyhez a legnagyobb plusztétel a közelmúltban csatlakozott: a harminc plusz harminc Flirt motorvonat beszerzéséhez 144 milliárd forint hitelt vett fel a MÁV, ez már az idei mérleget rontja. Ennek a hitelnek a fedezete a Stadlerral leszerződött motorvonatpark.

Összességében ez azt jelenti, hogy - csak a nagy tételeket figyelembe véve -, a MÁV adósságállománya 2005-höz képest a duplájára nő: kétszázmilliárd forint helyett négyszázmilliárd forint lesz. E tétel legnagyobb része a vonatbeszerzés 144 milliárdja, kisebb hányada pedig a most felveendő 55 milliárd.

A kormányzati stratégia nem jelent gyógyírt a MÁV egyre rosszabb helyzetére. Eddig vonalbezárásról, az adminisztratív vízfej csökkentéséről és a MÁV Cargo eladásáról szóltak a hírek. A 28 mellékvonal bezárásán 8,5 milliárdot nyerhet a MÁV, emellett a MÁV Cargo eladásából is nagyságrendileg százmilliárd forint származhat. Kedvező hír viszont, hogy a vasúttársaság vesztesége az idén is nyolcvanmilliárd forint marad, vagyis ez az egy tétel tartható lesz.

F.Szabó Emese, Magyar Hírlap

fidesz.hu