A kiírás szerint a pályázaton azok a cégek indulhatnak, amelyeknek 2004-ben és 2005-ben vagyonértékelésből, tanácsadásból, illetve könyvvizsgálati tevékenységből származó éves bevétele meghaladta a 200 millió forintot. További feltétel, hogy az erre a két évre vonatkozó referenciák között szerepeljen minimum két olyan társaság, amelynek mérlegfőöszege legalább 10 milliárd forint volt. Oravecz Péter, az ÁPV Zrt. kommunikációs igazgatója az MTI-nek elmondta, hogy a vonatkozó törvény a privatizációs szervezetnek tájékoztatási kötelezettséget ír elő az érdekképviseletekkel, az ÁPV Rt. azonban ennél többet, konzultációt folytat a szakszervezeti vezetőkkel a privatizációs folyamatról. Hozzátette, hogy a Malév privatizációjára érvényben van a korábban meghozott kormányzati döntés, így ennek kiírásáról a szakszervezeti konzultáció lezárását követően az ÁPV igazgatósága dönt. A testület azonban szeptember 7-ig szabadságon van.
A Malév immár a negyedik privatizációs kiírás előtt áll, miután a légitársaság értékesítésére eddig kiírt három pályázat eredménytelen volt. Az ÁPV igazgatósága utoljára 2004. júliusában hagyat jóvá a Malév privatizációjának koncepcióját. A légitársaság privatizációjára először 1992-ben tett kísérletet a privatizációs szervezet, amikor a kisebbségi pakettet az olasz Alitalia és a Simest befektetési társaság vette meg. Akkor az 5 milliárd forint jegyzett tőkéjű Malév 35 százalékát 77 millió dollárért vette meg az Alitalia és a Simest. A 35 százalékos Malév-csomag állami visszavásárlása 1999 közepén történt meg azzal a céllal, hogy megkönnyítse a légitársaság tényleges privatizálását. A második privatizációs pályázatot 2000 októberében írta ki az ÁPV Rt. a 7,6 milliárd forint jegyzett tőke 10 százalékát kitevő részvénymennyiség megvásárlására. A pályázatra húsz légitársaságot hívtak meg, ám az ajánlatok beadásának napján, 2001. január 8-án a privatizációs szervezet bejelentette a privatizáció felfüggesztését.
Harmadszor, 2004-ben az akkor 3,5 milliárd forint jegyzett tőkéjű Malév Rt. 99,95 százalékot kitevő részvénycsomagjára kiírt privatizációs pályázaton két pályázó maradt versenyben. A kisebbségi orosz tulajdonban lévő Air Bridge Rt. és a magyar magánszemélyeket tömörítő ASBK Vagyonkezelő Kft. közül az ÁPV Rt. a kedvezőbb ajánlatot tevő Air Bridge Rt.-vel kezdte meg az egyeztetést. A légitársaság 2004-es konszolidált mérleg szerinti vesztesége 4,95 milliárd forint, konszolidált árbevétele 123,8 milliárd forint volt, és 36 milliárd forintos adósságot halmozott fel. Az ÁPV Rt. igazgatósága eladásról szóló döntés nélkül zárta le a kiírt, tárgyalásos privatizációs eljárást 2005 augusztusában.
Borisz Abramovics orosz üzletember, az AirBridge társaság főrészvényese az idén januárban megerősítette a Malév privatizációja iránti érdeklődését. Hangsúlyozta: várja a lehetőséget, hogy újból indulhasson, ha tendert írnak ki a légitársaság magánosítására.
MTI - fidesz.hu