- Itt nem szednek fel egyetlen méter sínt sem, ha kell, az életünk árán is megvédjük a vasutat! - állítja őszinte elszántsággal Frankó Ferenc, Bakonyszentlászló polgármestere. A bakonyi kistelepülés a Veszprémet Győrrel összekötő vasútvonal mentén fekszik, amelyből a MÁV Zrt. tervei szerint az év végén egy 45 kilométeres szakaszt bezárnának. Frankó Ferenc azt mondja: a Cuha patak völgyében a vadregényes sziklaszurdokon alagutakkal, viaduktokkal átvezető vasútnak a felszámolása az ország legszebb szárnyvonalát törölné le a térképről.
A millennium évében épült bakonyi vonal ma már vasúttörténeti ritkaságnak számít, bezárása örökségvédelmi szempontból is problémás lenne. Ugyanakkor Veszprém me-gyében leginkább a mellékvonalak felszámolásának káros gazdasági-szociális hatásaitól tartanak. A MÁV Zrt. eddig nyilvánosságra került racionalizálási tervei szerint az országban összesen 28 szárnyvonalat szüntetnének meg, ebből négy található a megyében. A Veszprém-Veszprémvarsány, a Pápa-Csorna, a Pápa-Környe, valamint a Hajmáskér-Lepsény közötti szakaszok hossza meghaladja a 200 kilométert, ami a bezárásra szánt vasúti vonalak több mint 21 százaléka.
- A vasúttársaság a személyszállításból származó veszteségeivel indokolja a tervezett lépést, holott a szóban forgó szárnyvonalak megszüntetése ennél bonyolultabb kérdés, hatásai összetettebbek annál, semmint hogy a MÁV megspórolhat vele néhány milliárd forintot. Azt is vizsgálni kell, hogy a gazdaságban és a szociális szférában milyen károkat okozna egy ilyen döntés - mondja Áldozó Tamás, Pápa fideszes alpolgármestere, a megyegyűlés ellenzéki frakciójának vezetője.
Áldozó Tamás szerint a megyében több tucat vasutas maradna állás nélkül, de a valódi veszélyt a kisebb településeken működő, a vasúti áruszállításra berendezkedett cégek meggyengülése, esetleges felszámolása jelentené. Vörös Tibor, a Pápa-Környe vonalon fekvő Ugod polgármestere például attól tart, hogy a faluhoz tartozó Franciavágáson megszűnne a 150 embert foglalkoztató fűrészüzem, amely a faanyag-szállítást kizárólag vasúton végzi. Ugyancsak jelentős a teherforgalom a Zirc-Veszprém szakaszon, ahol a Bakonyerdő Zrt. és a HM Verga Zrt. évente 1500 vasúti vagonnal összesen 70 ezer köbméter fát szállít.
- A nagyobb vállalkozásokat persze nem fenyegetné a megszűnés veszélye, ám a fuvarozást kénytelenek lennének áttenni a közutakra, ami jelentősen növelné a környezetterhelést - figyelmeztet Vörös Tibor. Áldozó Tamás pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy az elmúlt másfél évtizedben jelentős felújítások történtek a bezárni kívánt szárnyvonalakon, így ezek megszüntetése a már elköltött állami forintok elherdálását is jelentené. Ráadásul most kezdődik a zirci közös vasútállomás-buszpályaudvar felújítása is: a vasútvonal kiiktatása alapjaiban kérdőjelezné meg a 190 millió forintos beruházást.
A helyzet súlyosságát jelzi, hogy a megyei önkormányzat a legutóbbi ülésén ellenszavazat nélküli állásfoglalást tett közzé, amelyben tiltakozott a vasúttársaság tervezett lépése ellen, egyúttal a kifogásokat megfogalmazva felterjesztéssel élt Kóka János gazdasági és közlekedési miniszterhez. Ezzel együtt a közgyűlés kijelölt egy hattagú szakmai bizottságot is, amelynek szeptember közepéig javaslatokat kell kidolgoznia a szárnyvonalak megmentésére.
Kuti Csaba, a megyei önkormányzat elnöke azt mondta: újra számolják az érintett mellékvonalak üzemeltetésének tényleges költségeit, olyan menetrendi változtatásokat készítenek elő, amelyek növelhetik az utasforgalmat, de akadnak új vonatok - például egy közvetlen Bécs-Veszprém járat - indítására vonatkozó elképzeléseik is. A megyei elnök bízik abban, hogy sikerül olyan kompromisszumos megoldást találni, amely a négy bezárásra ítélt mellékvonalból minél többet megmenthet. Az bizonyos, hogy a megyei önkormányzatnak egyelőre még van mozgástere. Felsmann Balázs, a közlekedési tárca szakállamtitkára érdeklődésünkre egyelőre anynyit közölt: a végső döntés meghozatala előtt konzultálni fognak az érintett települési és megyei önkormányzatokkal.
nol.hu - fidesz.hu