fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
A kormány a MÁV-nál 30, a Volánnál 40 százalékos emelést tervez
2006. augusztus 17., 11:43
A MÁV összesen hatvan vasúti mellékvonalat zárna be 2008-ig, idén tizenöt vasútvonalon, a Nyugat-Dunántúl és a Dél-Alföld mellékvonalain szünteti meg a személyszállítást. Még ebben az évben öt és harminc százalék közötti díjemelésre lehet számítani a vasúti közlekedésben, jövőre pedig a távolsági buszokon is bevezetik a pótjegyet.

A tervezettnél kisebb sebességgel és óvatosabban kezdődik el a személyszállítás reformja, amit Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter még július elején jelentett be - írja "szigorúan belső használatú elképzelésekre" hivatkozva a Népszabadság. A vasút átalakításának teljes terve októberre készül el, és egyelőre csak részletei ismertek.

Eszerint a gazdasági tárca előreláthatólag az eredetileg tervezett 28 helyett csak 15 vasútvonalon, a Nyugat-Dunántúl és a Dél-Alföld mellékvonalain szünteti meg a személyszállítást. A feleslegesnek ítélt többi mellékvonalon az összehangolást 2007 végére ígérik, fokozatosan kiszorítva a vonatokat. Összesen tehát hatvan vasútvonalon szűnne meg a személyszállítás.

A Népszabadság információi szerint a MÁV működtetése jövőre hozzávetőleg 170 milliárd forintba kerül majd az adófizetőknek; 2008-ban viszont már 140, 2009-ben pedig 110-115 milliárdból kellene kijönnie a cégnek. A négy év alatt mintegy negyvenmilliárdos megtakarításon belül a vonalbezárásokkal évi tízmilliárdot, a Volán és a MÁV szolgáltatásainak összehangolásával húszmilliárdot lehetne megspórolni, a tarifarendszer egyszerűsítése és a díjemelések pedig tízmilliárd forint pluszt hozhatnak a konyhára.

A MÁV önálló személyszállító társasága, illetve pályavasúti cége 2007 januárja helyett csak áprilisban jöhet létre. Előbbi a mai árak töredékéért közlekedtethetné vonatait, így ötvenmilliárd forintos nagyságrendű vesztesége gyakorlatilag a pályavasúti társasághoz kerülne. A vasúti személyszállítást nullszaldóssá tétele után egy-két éven belül privatizálnák, néhány tízmilliárd forintért.

Idén az egyetlen azonnal végrehajtható intézkedés a tarifarendszer átalakítása lesz. A vasúti díjemelkedés mértéke öt és harminc százalék között lehet, a jelenlegi több tucat államilag támogatott jegyből pedig csak négy maradhat meg (a közszolgáké, a diákoké, a 62 és 65 év közötti nyugdíjasoké, valamint a 65 év felettieké). Emellett jövőre - az InterCity-vonatokhoz hasonlóan - a távolsági forgalomban közlekedő gyors járatú autóbuszokon is kötelező lesz a pótjegy megvásárlása.

Népszabadság - fidesz.hu