Demszkyék egyre következetesebben valósítják meg a politikai kormányzást, ami azt jelenti, hogy ukázokkal utasítják a szakmai szervezeteket, politikai felelősséget viszont semmiért sem hajlandók viselni. Legyen szó tűzijáték-katasztrófáról, Combino-villamosról vagy 4-es metróról. Ha Iuvenalis megpróbálna a XXI. század Budapestjén élni és közlekedni, bizonyára erősebb kifejezésekre is ragadtatná magát, de talán sírva is fakadna, látva a kaotikus, háborús állapotokat. Eddig felettébb homályos okokból Orbán Viktor és a polgári erők voltak a fő kerékkötői annak, hogy végre felépüljön ama áhított világváros, benne a lassanként kozmikus erővel felruházott 4-es metróval. Nemrégiben viszont már a sajtó is megkapta a feketepontjait, amiért nem számol be bizonyos fejlesztésekről, eredményekről. No meg azért, hogy firtatni merészeli a média a közpénzekből finanszírozott kampánykörút anyagi hátterét, létjogosultságát. Horn Gábor, a hűséges fegyverhordozó egyenesen odáig ment, hogy - némiképp Gyurcsány Ferenc miniszterelnököt plagizálva - kijelentette: el is lehet menni Budapestről. Az SZDSZ-es politikus azonban megnyugtató fordulattal próbálta letompítani a kedvezőtlen hatást, valami olyasmit mondott, hogy az emberek szeretik Budapestet. Ami igaz is. Az emberek olyannyira szeretik a fővárost, hogy a közvéleménykutatási adatok tanúsága szerint egyre gyarapodó számban fordulnak el a jelenlegi városvezetéstől.
Pedig a megoldás, amivel megtépázott tekintélyüket helyrepofozhatnák, Demszky Gáborék szempontjából oly egyszerű lenne, mint maga a pofon. A vak is látja, hogy egész gördülékenyen ment az átállás a metrófelújítás alatt a fél Budapestet behálózó metrópótló járatokra. Mi lenne hát, ha a 4-es metrót is ilyen buszok pótolnák? Nem ideiglenesen, hanem véglegesen! A főpolgármester úgy tűnik, maga is errefelé keresi a kitörési pontot. Mi más lehetne a magyarázata, hogy már hétfőtől óriási útlezárásokra virradhattunk, s villamospótló buszok újabb armadájával kell megküzdenie öregnek s fiatalnak egyaránt? Érkezhet erre az a csak látszólag kézenfekvő válasz, hogy hát éppen a 4-es metró építkezése miatt kell újabb közlekedési megszorításokban részesítenie Budapest lakosságának járművel mozogni vágyó többségét. De hát mi élünk a gyanúperrel, hogy mindez csak szerény felvezetése, mintegy kedvcsinálója annak a szenzációs bejelentésnek, hogy az országban általános kormányzati megszorító, akarjuk mondani reformintézkedések jegyében nem lesz 4-es metró. Azaz lesz, csak másként. Hamisítatlan reform-metró készül a főpolgármesteri kampány-boszorkánykonyhán.
Az SZDSZ-es politikus információink szerint maga is érzi, hogy a villamosközlekedés iránt jelentősen, mondhatni forradalmi mértékben megcsappant a közbizalom. A kiszivárgott hírek szerint tehát első etapban a lehető legtöbb helyen buszokra cserélik le a villamosokat. Úgy tudjuk, kezdetben komoly vita kerekedett arról, hogy a méregdrágán vásárolt Combino-villamosokat talán mégsem kellene kivonni - még fokozatosan sem - a forgalomból. Ezt azonban a rutinos kampánymenedzserek elvetették, mondván, minden egyes szerelvény útnak indítása, sőt, megpillantása is valóságos pánikrohamot vált ki a főpolgármester úrból. Igazán azonban az pecsételte meg a Siemens gyár által legszívesebben letagadott, a városi folklór által már csakis "Sárga veszedelem"-ként emlegetett villamos sorsát, amikor a felsővezetékre egy madárka szállott rá. Hiába derült ki utólag, hogy csupán egy fegyelmezetlen kisnyugdíjas elcsatangolt papagájáról volt szó, aki a galambok elől menekülve pihent meg szabályellenesen az általa ruhaszárítókötélnek nézett felsővezetéken, a skandalum eldöntötte a vitát. Kimondatott a verdikt: a napi két-háromszori leállás még tolerálható, az újabb madárdiverziók következtében azonban hovatovább óránként kellene villamospótló buszokat beállítani, s ez talán még a legelkötelezettebb kormánypárti szavazók körében is forradalmi érzéseket indukálhatna.
Így pattant ki aztán a megváltó gondolat: a fenébe a villamosokkal, mindenhová pótlóbuszokkal kell szállítani a közönséget. Ennek tudati előkészítésére kell tehát a kaotikus állapotokat megszoktatni az ország fővárosában.
S most érkeztünk el a kampányszakemberek legzseniálisabb ötletéhez: miután egy idő után a lakosságból a sárga villamosok puszta látványa is undort fog kiváltani, a megfelelő dramaturgiai pillanatban, gondos píár-előkészítést követően előrukkolhat maga Demszky Gábor a szenzációs bejelentéssel: napokon belül bemutatják az Európai Unió történetének legtakarékosabb metróját. Egy olyan járművet, amely méltó helyet kap a Guiness-rekorok könyvében, hiszen az első olyan metró lesz az öreg kontinensen, amely kizárólag a föld felett közlekedik. A budapestiek bölcs vezére szellemesen javasolhatja majd: a mi földalattink neve legyen ezentúl - Földfeletti. Csodájára fognak járni, mert külsőre pontosan megegyezik egy autóbusszal, s fantasztikusan kevés pénzbe fog kerülni, ami az államháztartás, s nem utolsósorban a fővárosi költségvetés mai állapotában felbecsülhetetlen kincs. Nem kell alagutakat fúrni-vájni sem a hegy oldalában, sem a Duna alatt, s pazarolni azt a drága építőanyagot, apasztva az adófizető állampolgárok pénzét - mondta állítólag sokat sejtetően maga Demszky egy megbeszélésen. A már körülkerített, s a város forgalmából kiszakított építkezési terület hasznosítása sem okozhat gondot. A fiatalabb szavazók megnyerésére pezsgő multikulti központokat fognak létrehozni a felvonulási területeken, ahol az ingyenes zsír- és vérleszívást, az építkezési darukról a bunji jumpingot is gyakorolhatják a vállalkozóbb szelleműek, a drogsátorban pedig felvilágosító előadásokat hallgathatnak meg "Miért és hogyan válthatja ki a kemény drogokat a pesti levegő?" - címmel.
Egy a bökkenő csupán, ám ezzel komoly fejfájást okozott munkatársainak a főpolgármester. Tekintve, hogy sokan hibáztatják, amiért ő, mint a fővárosi védelmi bizottság elnöke sem állíttatta le a katasztrófába torkolló álami tűzijátékot augusztus 20-án, olyan telefonkészülék beszerzését rendelte el sajátmaga számára, amelyen bejövő hívásokat nem is lehet fogadni. Ez annál is praktikusabbnak tűnik, mert sokan nem tartották elégségesnek azt a magyarázatát, miszerint azért nem lépett, mert nem kapott tájékoztatást az elementáris erejű vihar közeledtéről. Egyes kampánytanácsadók azonban úgy vélik, ez még mindig csak szükséges, de nem elégséges prevenció. Az igazi az lenne, ha Demszky Budakesziről még messzebbre költözne, hisz innentől még azt sem lehetne felróni a budapesti főpolgármesternek, hogy nem informálódik és intézkedik személyesen, ha bajban van a gondjaira bízott főváros. Állítólag már kinéztek számára egy kies balatoni ingatlant, ahol garantáltan nyugodt, szinte szanatóriumi körülmények között tudná feldolgozni a mesterségesen gerjesztett, igaztalan vádaskodásokat. Gyurcsány Ferenc esetében, aki a tragikus tűzijáték előtt, alatt és után is ott dekkolt egy napig, már bevált ez a módszer. Így még a legelfogultabb kritikusok sem várhatnák el Demszkytől holmi nélkülözhetetlen vezetői döntések meghozatalát. Sem tűzijátékok és nemzeti katasztrófák idején, sem máskor.
Megyeri Dávid, MNO