fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Kóka a főutakon is pénzt szedet
2006. augusztus 30., 08:07
A fizetős utak listája már összeállt, a matricákat felváltó elektronikus útdíjrendszer kiépítésével a gazdasági tárca késésben van - a gyorsítás miniszteri biztos feladata lesz.

Megunta az elektronikus útdíjrendszer (ED) kiépítésének egy helyben topogását Kóka János. A gazdasági miniszter a négy éve húzódó projektet szeptember 1-jétől új miniszteri biztosra bízza. A már csak megbízólevelére váró Kovács László - aki korábban az informatikai tárca közhálóprojektjének vezetője, a Malév informatikai igazgatója volt - új posztjához útravalóként a díjrendszer megvalósításának szűkre szabott menetrendjét is megkapja.

Az elektronikus díjrendszer alapozását most úgynevezett tranzitutak kijelölése jelentené. A Népszabadság értesülései szerint legalábbis a szakminisztérium - a korábbi tervekkel ellentétben - már nem éri be az autópályák elektronikus díjrendszerbe kapcsolásával. Ehelyett valószínű, hogy az ED infrastruktúrájának valamennyi gyorsforgalmi úton és a hazánkon áthaladó kamionok által használt összes útvonalon ki kell majd épülnie.

A tranzitutak kiválasztásánál a szakértők ötféle lehetőséggel számolnak. A legvalószínűbbnek ezek közül az látszik, hogy a díjfizetésbe - az autópályák, autóutak mellett - bevont utak körét a forgalmi adatok alapján határozzák majd meg. Az elképzelés a kizárólag az autópályák fizetővé tételét lehetővé tevő közúti közlekedésről szóló törvény módosítását igényli. A gyakorlatban pedig azt jelentené, hogy az úthasználók nemcsak a sztrádákon, hanem még további több mint félszász főútvonalon is kénytelenek lennének díjat fizetni.

Az autósok többségét megnyugtathatja, hogy a használatarányos díjak előreláthatólag a 7,5 tonnát meghaladó tömegű tehergépkocsiknál - tehát elsősorban a nemzetközi fuvarozásban részt vevő kamionoknál - váltják majd fel a jelenlegi matricákat. A kisebb teherautók és a személygépkocsik egy ideig még a címkés rendszert használhatják. Az átállás pontos menetrendjéről azonban nincs döntés.

Mindez dicséretes törekvés az után, hogy az eredeti vállalások szerint az ED hálózatának már 2006 januárjában működnie kellett volna. De figyelemre méltó annak fényében is, hogy nyilvánvaló: a tehergépkocsik használatarányos díjait az év eleji ígéretekkel ellentétben 2007 derekán sem vezetik be. Ezt ugyanis megtorpedózta, hogy a szaktárca a projekt tavasszal kiírt tanácsadói tenderét, és a rendszer közbeszerzési eljárását májusban egyaránt visszavonta. A pályázatok kiírásának nyár végi megismétlése pedig csak ígéret maradt.

Népszabadság - fidesz.hu