fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
A Combino-történet, és az üzemzavarok krónikája
2006. szeptember 5., 12:34

2003. április 9. - A Siemens-Kiepe konzorcium nyerte a fővárosi önkormányzat által kiírt villamostendert. Aba Botond a BKV vezérigazgatója bejelentette, hogy várhatóan a német cég által gyártott, Combino típusú szerelvényeken utazhatnak a budapestiek a nagykörúton.

2003. december 4. - Aba Botond bejelentette: a Budapestre érkező Siemens Combino villamosok nem azonos felépítésűek azokkal a járművekkel, amelyekkel műszaki problémák voltak Bázelben és Düsseldorfban.

2004. március 16. - A BKV közleményben tudatta, hogy a Budapestre küldendő villamosoknál nem fogadták el az ALUGRIP rendszerű alumínium vázszerkezetet, hanem rozsdamentes acélszerkezetű járművet készíttetek, amely a tervnek megfelelő, korszerű Combino főegységeit tartalmazza. A BKV és a Combino Budapest Consortium (CBC) tárgyalt arról, hogy Budapestre megfelelő műszaki megoldású, minden szempontból megbízható korszerű villamosok kerüljenek, ezért a tervezettnél később jönnek majd a megrendelt járművek.

2004. május 18. - A német Siemens konszern bejelentette, hogy üzemi ellenőrzésre visszarendeli a világ számos városában közlekedő Combino nevű villamosait.

2004. június 24. - A Fővárosi Közgyűlés jóváhagyta a BKV és a COMBINO Budapest Consortium (CBC) közötti beruházási okmány módosítását. Eszerint a 40 darab alacsony padlós villamost 2006 elejétől, az összességében 43 milliárd forintos korábbi árnál 15,5 százalékkal olcsóbban, több mint 6 milliárd forintos megtakarítással veheti meg a BKV, illetve a fővárosi önkormányzat. Az Európai Beruházási Bank jóváhagyása július 29-én érkezett meg. Július 30-án a BKV Rt. és a Combino Budapest Consortium Budapesten aláírta a Nagykörútra tervezett 40 villamos szállítására vonatkozó szerződésmódosítást

2004. július 23. - Demszky Gábor főpolgármester bejelentette: Európa legkorszerűbb, legbiztonságosabb és leghosszabb, 54 méteres villamosai más típusúak lesznek, mint amit eredetileg terveztek, de ezek is a Siemens által gyártott Combinók.

2004. július 28. - A Siemens bejelentette: a konszern változtatásokat hajt végre a Combino-villamosok gyártásában, hogy megelőzze a technikai gondok újbóli jelentkezését.

2006. március 14. - Demszky Gábor bemutatta a sajtónak a Budapestre érkezett első Siemens Combino villamost.

2006. április 12. - A BKV bejelentette: Európai uniós forrásokból és a főváros költségvetéséből összesen 3,4 milliárd forintból június 9-iig felújítják a Nagykörút villamoshálózatát: megteremtik az akadálymentesített közlekedést az új villamosokhoz.

2006. május 9. - Demszky Gábor, valamint ismert médiaszemélyiségek is utaztak azon a Combino villamoson, amely a Nagykörúton mutatkozott be.

A megkezdődött próbaüzem jelentősebb műszaki problémái:

Május 22-től háromszor történt áramszedőtörés és ugyancsak háromszor felsővezeték-sérülés.

Június 9. - Átadták a felújított villamosvonal teljes szakaszát, s eltört egy áramszedő.

Június 10. - Félórára leállt a villamosközlekedés egy eltört áramszedő miatt, metrópótló buszokat kellett átcsoportosítani.

Június 16. - Csaknem egy órára a teljes vonalat lezárták a leszakadt felső vezeték és áramszedő miatt.

Június 20-től ismét három alkalommal eltörtek az áramszedők.

Július 13. - Egy előző nap kicserélt hibás felfüggesztőelem miatt leszakadt két keresztsodrony és eltört egy áramszedő a Margit körút és a Török utca sarkán.

Július 14. - Műszaki hiba miatt leállt egy villamos a Blaha Lujza téren. Július 15. - Kidőlt két - a villamosvezeték keresztsodronyát is tartó - oszlop a Margit hídon, amikor egy rutinellenőrzés során mesterségesen terhelték a kábeleket. Az Oktogon és a Moszkva tér között két napon át pótlóbuszok szállították az utasokat.

Július 18. - A vizsgálat nyomán a Margit híd összes póznáját meg kellett erősíteni. A Jászai Mari téren ideiglenes végállomást építettek ki, s onnan busszal lehetett eljutni a Moszkva térre.

Július 25. - Újabb áramszedőtörés miatt leálltak a villamosok a Blaha Lujza tér és a Moszkva tér között.

Július 26. - A margitszigeti úszó Európa-bajnokság kezdetére ismét teljes vonalon jártak a villamosok, miután a Margit hídon kicserélték a kidőlt oszlopokat, s a többit megerősítették. Augusztus 10-én nyilvánosságra került az ügyben indított vizsgálat eredménye. E szerint a kivitelező alvállalkozó TEN-T Kft. a felső vezeték felszerelését elvégezte, de az előírt magasság-beállítást nem, ezt pedig nem tárta fel a műszaki ellenőrzést végző Metróber Kft, a kivitelező fővállalkozó Siemens pedig az alvállalkozó tevékenységének a tőle elvárható irányítását, támogatását, ellenőrzését nem végezte el.

Július 29. - Műszaki hiba miatt leállt egy Combino a Széna térnél, később elvontatták.

Július 30. - Az Oktogon közelében ismét meghibásodott egy villamos. A számítógépes vezérlési rendszer újraindítása után a szerelvény tovább közlekedett.

Július 31. - A Blaha Lujza térnél meghibásodott az egyik villamos ajtaja. Az utasokat leszállították, a jármű a remízbe ment.

Július 31. - A Siemens bejelentette: a villamosok üzemzavarát okozó műszaki problémák miatt valamennyi Budapesten futó járművet átvizsgálja a további hasonló esetek minimalizálása érdekében. Augusztus 1-jén valamennyi budapesti villamosát visszahívta ellenőrzésre a Siemens.

Augusztus 17. - A Siemens befejezte a Combino villamosok javítását, s megkezdték a hat jármű folyamatos tesztelését.

Augusztus 26-ától szeptember 1-ig a Combino szerelvények minden este 9 órától forgalomba álltak. A villamosok az esti üzemzárást követően próbaüzemben jártak. Első este öt járművet is megrongáltak. Jellemzően a villamosok oldalablakait, a szélvédőjét és a külső fényezést karcolták össze, illetve üvegmaró folyadékkal, graffitikkel tettek bennük kárt.

Szeptember 4-én műszaki hiba miatt ismét kivontak egy Combino villamost a nagykörúti forgalomból, mert úgynevezett "vezérlés és becsukásvédelmi hiba", számítógépes zavar történt. A meghibásodott szerelvényt a Moszkva téren megjavították, és ezt követően újra forgalomba állt. Ezután ugyanezen a szerelvényen újabb hibát jelzett a számítógépes rendszer, ezért a villamost ismét kivonták a forgalomból.

MTI - fidesz.hu