A vasúti hivatal azért döntött a kedvezmények megszüntetése mellett, mert a szabályozás áttekinthetetlen, zavaros, és a díjmérséklést nem is arra adják, amire kitalálták - írja a Magyar Hírlap. A vasúti törvény szerint a kedvezmények két célt szolgálnak. Az egyedi kedvezmények akkor járnak, ha kihasználatlan vonalakon zajlik a forgalom, az általános pedig a kapacitáselosztás adminisztratív költségeinek csökkentésére volt hivatott. A pályakapacitás-elosztó azonban "olyan kedvezmények nyújtásáról rendelkezik, amelyek tartalmuk szerint sem általános, sem egyedi kedvezménynek nem minősíthetők" - áll a vasúti hivatal határozatában.
A hivatal szerint a kedvezmények megszüntetésével keletkező többletbevételt szét lehetne osztani az általános pályahasználati díjak csökkentésére. Így számításaik szerint azoknál a társaságoknál, amelyek az átlagosnál nagyobb arányban kaptak kedvezményt, összességében egy százalékkal emelkedne a pályahozzáférés költségszintje, azoknál azonban, amelyek nem vagy alig érvényesítettek a kedvezményt, vagy nem változna, vagy 1,8 százalékkal csökkenne. A kedvezményeket a folyamatban lévő szerződéseknél nem kell azonnal megszüntetni, de ha az általános díjcsökkentés életbe lép, akkor már igen, legkésőbb a menetrend módosításáig, még az idén télen.
A hivatal szerint a legtöbb kedvezményt a MÁV Cargo és a GYSEV vette igénybe. A magán-vasúttársaságok esetében a Train Hungary Magánvasút Kft. az idén egyáltalán nem igényelt és nem kapott támogatást, a Floyd Zrt. egy ízben, a Central-European Railway Zrt. két ízben, míg az MMV Magyar Magánvasút Zrt. rendszeresen részesült a kedvezményből.
A MÁV Cargo és a GYSEV levélben tiltakozott a vasúti hivatalnál a kedvezmények eltörlése miatt. Levelük szerint az Eperjeske-Dunaújváros szakaszon megszűnő kedvezmény miatt hét százalékkal emelkednek majd a fuvardíjak.
Magyar Hírlap - MTI