A konvoj, amely dzsipekből, páncélozott harci járművekből és teherautókból áll, csaknem két kilométer hosszan fog kígyózni 250 kilométeren át a Hindukus hegység keskeny és veszélyes útjain és alagútjain. A legnagyobb kihívás az lesz, amikor a menet áthalad majd a 3500 méteres Salang-hágón.
Ez ugyanis a világ legmagasabb olyan hegyi átkelője, amelyen aszfaltozott út vezet keresztül.
- Arra kell felkészülnünk, hogy ezt a távolságot 10-14 óra alatt tesszük meg, mivel a terepviszonyok rendkívül rosszak, a veszélyről nem is beszélve - mondja Szikszai Tamás századparancsnok, miközben a katonák egy dzsip motorháztetejére fektetett térkép felett egyeztetnek a feladatról.
- Járművenként legalább 20 liter palackozott vizet kell biztosítanunk, mert útközben csak fertőzött vizet találnánk, ráadásul a rekkenő, 40-50 fokos hőség miatt naponta 4 litert is tanácsos meginni - mondja Takács János (27) szakaszvezető, gépkocsivezető, miközben ásványvizes palackokat pakol a terepjáróba.
Előre csak néhány katona tudja az indulás időpontját. Az áttelepülés ugyanis komoly kockázatot rejt, hiszen a konvojok elleni támadások megsokasodtak az elmúlt néhány hónapban. Legutóbb épp e hét elején ért támadás egy katonai konvojt azon az útvonalon, ahol a magyarok is rendszeresen járőröznek.
Az öngyilkos merénylő négy embert ölt meg, köztük egy angol katonát. Az átkelésen biztonsági okok miatt még a Blikk munkatársának is ki kell kapcsolnia mobiltelefonját, nehogy bemérhető legyen a konvoj haladási útvonala.
A magyar katonák egy része mellesleg már elfoglalta állomáshelyét Baghlan tartomány székhelyén, Pol-e Khomriban, amelyet két évre vesz át hazánk a hollandoktól. Az új feladat nagy kihívás a magyar missziónak, hiszen a fél Dunántúlnyi területet októbertől a magyar katonák igazgatják és biztosítják majd.
A feladatok közé tartozik majd az ivóvíz-szolgáltatás helyreállítása és az iskolák újjáépítését végző civilek biztonságának szavatolása, vagyis az afgán lakosság mindennapi életének könnyítése és segítése.
Fóris Gábor, BLIKK
fidesz.hu