fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Tetőfokán a Combino-botrány
2006. szeptember 9., 12:24
Független vizsgálóbiztos kirendelését és a Combino villamosok beszerzési tenderének nyilvánosságra hozatalát követeli a főpolgármestertől a Fidesz, miután naponta többször is működési zavarok vannak a még működő szerelvényeken.

Demszky Gábor rendeljen ki Független vizsgálóbiztost, továbbá a városvezetés hozza nyilvánosságra. a villamostender teljes dokumentációját, a bírálóbizottság tagjainak névsorát a bírálat szempontjait, a jegyzőkönyveket és a határidő-módosításokról szóló határozatokat - közölte tegnap Wintermantel Zsolt (Fidesz-MKDSZ) Fővárosi frakcióvezető-helyettes, hozzátéve: a szakmai melléfogások nem következhettek volna bepolitikai felelőtlenségek nélkül. Prágában nemrég Skoda villamosokat rendelt az ottani önkormányzat, összesen kettőt, amelyeket egy évig futtatnak a síneken, és ha beválnak, akkor veszik meg a többit - említett
egy követendő példát az ellenzéki politikus.

Tarlós István, a Fidesz, a KDNP, a Jobbik és számos civil szervezet által támogatott főpolgármester-jelölt ugyancsak felszólította Demszkyt, hogy adjon magyarázatot a történtekre. - Az OEP adatai alapján a villamosok árából, a 41 milliárd forintból öt hónapig Magyarország teljes táppénzállománya fizethető lenne, másfél hónapig az egész ország ingyen kapná a gyógyszert. Ennyi pénzből hat római-parti gát vagy az aquincumi híd is megépíthető lett volna - érzékeltette az illetékesek felelősségét Tartós.

Csütörtökön ugyanis ismét ajtóhibák jelentkeztek a "biztonsági okokból" csak az esti órákban közlekedő Combinókon. Korábban meg az derült ki, több villamos hajtóművét kicseréli a Siemens. A cég egy éve beszállítót váltott, ezért cseréli ki a korábban gyártott "mechanikus berendezéseket" - közölte Farkas Szilvia, a cég szóvivője. A csere oka, hogy Magyarországra olyan villamosok kerültek, amelyeket még a régi hajtóművel szereltek össze, ezeket most "folyamatosan" cserélik.

A botránykrónika ismeretes: a nagykörúti megállók illetve a felsővezeték-hálózat átalakítása után folyamatos üzemzavarok jelentkeztek, július 15-én éjjel pedig a vezetékes munkálatok közben dőlt ki két tartóoszlop. Akkor Demszky Gábor két héten belüli vizsgálatot ígért. Felelős azóta sincs, sőt ajtóhibák miatt a villamosokat ki kellett vonni a forgalomból, sőt az újraindítás óta naponta keletkeznek újabb hibák. Demszky Gábor főpolgármester helyett lapunknak Lakos Imre, a fővárosi városüzemeltetési bizottság SZDSZ-es elnöke nyilatkozott, egy elromlott forgódobos mosógéphez hasonlítva a Combinók esetét. - Nincs értelme semmiféle újabb vizsgálatnak hiszen a Fidesz képviselőt delegált a villamosbeszerzési bírálóbizottságba és a BKV Zrt. felügyelőbizottságába is. El kell gondolkodni viszont a Siemens felelősségén, és ha nem jó a villamos, vissza kell küldeni - szögezte le.

Emlékezetes, a főváros nagy körúti villamostenderén 2003-ban a legdrágább ajánlatot tevő Siemens nyerte. Deák András, a bírálóbizottság fideszes tagja lapunkkal közölte: szakmai okok miatt egyedül ő szavazott nemmel, amit igazoltak is a később történtek. Egy évvel később, 2004-ben ugyanis kiderült: az eredetileg alumínium-szerkezettel tervezett járművek nem bírják a dinamikus terhelést, és egyszerűen megroggyannak. Ezért a Siemens kénytelen volt acélszerkezetessé alakítani a járműveket, így a fővárosnak ötmilliárd forinttal kell kevesebbet fizetnie az összesen negyven szerelvényért. A fővárosi tömegközlekedés anomáliáit az is jelzi, hogy tegnap kisiklott a fogaskerekű.

Kettős mérce


Demszky Gábor június 27-én Budapest egyik luxuszállójában az AmCham üzleti fórumán — miközben a városfejlesztési terveit ecsetelte - kiemelte, enyhítené a falfirkák elbírálását, kezeljék ezentúl azokat inkább művészeti alkotásként, és ne jogi kérdésként. Emlékezetes, a főpolgármester egymillió forintos nyomravezetői díjat tűzött ki, miután a Budapest Parádé után megrongálták, összegraffitiztek Combino villamosokat. A vandálokat megtalálták, amire Demszky így reagált: figyelemmel kísérik, hogy az elkövetők megkapják méltó büntetésüket és azt, hogy szükség van-e jogszabály-módosításra ahhoz, hogy hatékonyan fel tudjanak lépni a tetten ért elkövetőkkel szemben.

Tizenkét hernyó vizsgázott le eddig

Eddig a vasúthatóság tizenkét Combino forgalomba állításához adta meg az előzetes engedélyt - tájékoztatott Pathy-Nagy László, a Fővárosi Közlekedési Felügyelet osztályvezetője. Hozzátette: ha a használatba vétel után az utasok biztonságát veszélyeztető hibák mutatkoznának, a BKV azt köteles lenne jelenteni. A szellőzés vagy az ajtók hibája nem ok az engedély megvonására. Megtudtuk a Combinók kétféle hatósági engedélyt kaptak idehaza. A Központi Közlekedési Felügyelet májusban kiadta a típusengedélyt a Combinókra, s forgalomba bocsátott öt, prototípusnak minősített járművet. Ilyen konstrukciójú Combino ugyanis másutt még nem közlekedett. A további, már sorozatjárműnek tekintett villamosok használatba vételének engedélyezését a Fővárosi Közlekedési Felügyelet végezte s végzi el.

A BKV hetente két villamost küld vizsgára. A vasúthatósági osztály vezetőjenek elmondása szerint a forgalomba állításhoz - a típusengedélyen kívül - az szükséges, hogy a BKV igazolja: hibátlanul megtörtént a 200 kilométeres hazai próbafutás. Csak az a villamos megy át a vizsgán - mondta az osztályvezető -‚ amely a próbafutást követő hatósági ellenőrzésen megfelel: a vasúthatóság a biztonsági berendezéseket ellenőrzi. A végleges engedélyt még egy Combino sem kapta meg Ennek azonban már csak adminisztratív feltételei vannak.

A Siemens Zrt. szóvivóje, Farkas Szilvia nem adott tájékoztatást arról, hogy a BKV-val kötött szállítási szerződésükben volt-e olyan kikötés, amely korlátozta volna a gyártó cég felelősségét a tavaszi szállítási határidő miatt. A fővárosi önkormányzat későbbre ígért választ arra a kérdésünkre: közérdekű információnak, tehát nyilvános dokumentumnak tekinti-e a villamosok beszerzéséről kötött megállapodást.

Magyar Nemzet - fidesz.hu

Kapcsolódó anyagok:
Cikk: A forgalomba állított Combino jó két óráig bírta, majd feladta
Cikk: Miért menekül Demszky Gábor?
Cikk: Újabb Combino mondta fel a szolgálatot: Demszky magyarázatára vár Tarlós
Cikk: A Combino-történet, és az üzemzavarok krónikája
Cikk: Demszkyék tízmilliókért vett tanácsai