Rato a Welt am Sonntagnak nyilatkozva elmondta: az IMF aggódik az emelésnek a fogyasztói bizalomra gyakorolt hatása miatt. Rato a kiadáscsökkentést az adóemelésnél jobb eszköznek tartja az államháztartás szanálására. A nagykoalíció pártjainak (uniópártok, szociáldemokraták) parlamenti túlsúlyát kihasználva a háború utáni legnagyobb adóemelésről döntött májusban a német alsóház, a Bundestag: a jövő évtől 19 százalékra emelik az általános forgalmi adó (áfa) 16 százalékos felső kulcsát. Az élelmiszerekre, újságokra, könyvekre, vagy a helyi tömegközlekedésre érvényes 7 százalékos áfa változatlan marad. A Bundestag 396:146 arányban szavazta meg az emelést, hárman tartózkodtak. Az Angela Merkel kereszténydemokrata kancellár vezetésével novemberben megalakult nagykoalíciós kormány a bevételből egyrészt az államháztartást akarja szanálni, másrészt a munkanélküliségi biztosításhoz való hozzájárulást akarja két százalékponttal csökkenteni.
Németország egymást követő négy alkalommal sértette meg azt a kikötést, hogy az euróövezethez tartozó országokban az államháztartási hiány nem haladhatja meg a bruttó hazai termék (GDP) három százalékát. Úgy tűnik azonban, hogy Németország már az idén, az áfa emelése nélkül is képes eleget tenni az előírásnak, ezért a Bundestag döntése előtt heves bírálat érte az adóemelési elképzeléseket. A Die Welt napilap számításai szerint az állampolgárokat és a vállalatokat 2007-ben 19,4 milliárd euró többletteher sújtja majd, 2008-ban 22,8 milliárd, 2009-ben pedig 23,3 milliárd. Az adófizetők szövetségének kimutatása szerint egy személyautó, amely az általános forgalmi adót is beleszámítva most húszezer euróba kerül, jövőre 20 517 euróba fog kerülni. A szakemberek azonban pontosan nem tudják megmondani, hogy mennyivel drágul az élet jövőre Németországban, s az áfa-emelés valójában mennyire fékezi le a konjunktúrát. Valószínűtlennek tartják, hogy az ipar és a kereskedelem a versenyhelyzet miatt egy az egyben áthárítja a fogyasztóra az emelést.
MTI - fidesz.hu