fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Erősítené hazánk versenyképességét a jó úthálózat
2002. december 6., 16:23
Tegnap átadták az M3 autópálya új szakaszát, melynek előkészületi és kivitelezési munkáit még az Orbán-korány idején készítették el a szakemberek. Az átadási ceremóniára a polgári kormány közlekedési minisztere is meghívást kapott. Fónagy János csak azt sajnálja, hogy az átadáskor nem volt alkalma a nyilvánosság előtt köszönetet mondani a kivitelezőknek és a munkálatokban részt vevő embereknek, így ezt külön-külön, személyesen tette meg. Az országgyűlés gazdasági bizottságának fideszes alelnöke nem bízik szocialisták gyorsforgalmi útépítésének koncepciójában és választási ígéreteiket is irreálisnak tartja.

fidesz.hu: Milyen érzésekkel érkezett Füzesabonyba?

Fónagy János: Nagy örömmel tölt el, hogy átadásra került az M3 autópálya Füzesabony - Polgár közötti 60 kilométeres szakasza, amihez a M30-as út első, közel 6 kilométere is tartozik. Ez ugyanis azt jelenti, hogy a polgári kormány teljesítette azt a vállalását, hogy 2002. november 30-ra elkészül az M7 Zamárdiig tartó felújítása és ez az új M3 szakasz is. Az elmúlt napokban sokan kérdezték tőlem, hogy miért nem hoztuk korábbra az átadást, hogy ezt a választók a mi kormányunk javára írhassák. Mi már egy évvel ezelőtt is nagyon határozottan azt vallottuk erről, hogy semmiféle politikai praktikum érdekében nem rövidítjük le a műszakilag indokolt határidőt, hiszen ez túl nagy és komoly beruházás ahhoz, hogy a kapkodás miatt csúszhasson hiba a számításainkba. A látszatátadás a minőség rovására ment volna, ezért mi végig tartottuk magunkat a tökéletes munkálatok elvégzéséhez szükséges határidő betartásához.
Úgy tudom, hogy a szakasz már pár nappal a határidő lejárta előtt is készen állt az átadásra, de az időpontot a jelenlegi miniszterelnök időbeosztásához igazítva elcsúsztatták december 5-re. Ehhez képest meglep, hogy Medgyessy Péter mégsem volt jelen az ünnepségen. Talán a végére érezte meg, hogy ez az átadás nem az ő kormányának az ünnepe...

fidesz.hu: Mi a véleménye azzal kapcsolatban, hogy a munkálatok a Fidesz-kormány idejéhez köthetők és mégis a jelenlegi miniszter volt a főszereplő az átadáson?

Fónagy János: Nagyon örültem, hogy Csillag István nem csak engem hívott meg a ceremóniára, hanem az összes olyan korábbi minisztert is, akinek köze volt az autópálya létrejöttéhez. Az örömöm azonban akkor lett volna teljes, ha legalább néhány mondatban nyilvánosan is megköszönhettem volna a munkatársaim együttműködését, a vállalkozók nagyszerű munkáját és köszönetet mondhattam volna annak a több száz embernek, akik részt vettek az építésben. A kivitelező cégek ugyanis nagyon kitettek magukért. Olyan minőségi munkáról adtak tanúbizonyságot, amellyel bebizonyosodott, hogy a magyar mélyépítőipar képes európai színvonalú autópályát létrehozni, és ezáltal megfelelni az EU kihívásainak. Bizonyára ennek köszönhető az is, hogy az építkezéssel kapcsolatos egy-két évvel ezelőtti pocskondiázás a szocialisták részéről az átadásra megszűnt, és a jelenlegi miniszter is elismerte, hogy az elvégzett munka kifogástalan.

fidesz.hu: Hogyan vélekedik a szocialista kormány 800 kilométernyi autópálya építési ígéretéről?

Fónagy János: A magyarországi gyorsforgalmi úthálózat teljes kiépítéséhez, még ezer-ezerkétszáz kilométernyi útszakasz hiányzik. Csak ennek megépítése biztosíthatja, hogy az autópályák határtól-határig húzódjanak, és azt, hogy minden magyar település 30 perc alatt megközelíthető legyen gyorsforgalmi útról. Hazánk még a monarchia idejéről örökölte úthálózatát, amelyet eredetileg egy ötször ekkora országra terveztek. Ezért teljesen más szempontok alapján készült. Így alakulhatott ki az a szerencsétlen rendszer, amelyben minden út sugarasan Budapestre koncentrálódik. Többek között ezért tartottuk nagyon fontosnak az M8 és M9 autópályák megépítését, amelyek az országot keresztbe szelnék ketté a főváros vonala alatt mintegy 150-200 kilométerrel. Ha ez megvalósulna és ezzel együtt a már meglévő pályák kiépülnének a határokig, mi is utolérnénk az európai szintet. A polgári kormány - nagyon reálisan - azt vallotta, hogy 2002 és 2006 között 600 kilométernyi útszakasz megépítésére van lehetőség. Ezt a 15 éves gyorsforgalmi programban az Orbán-kormány részletesen meg is tervezte. Persze ebben nem csak az utakra és autópályákra fektettünk nagy hangsúlyt, hanem hídépítésekre is.
Erre következett az, hogy a választási kampányban a szocialisták mindenben igyekeztek ránk ígérni. Így volt ez az útépítések kapcsán is. Egekbe kiáltó számokkal hintették tele az országot, anélkül, hogy akár egyetlen reális felmérést is végeztek volna. De úgy tűnik, az emberek elhitték azt, amit mondtak, hiszen megszavazták nekik a bizalmat. Mi is megtehettük volna, hogy nagyokat mondunk, és annyi autópályát ígérünk, amennyit 10 év alatt sem lehet megvalósítani. De inkább a tisztességes utat választottuk, és reális vállalással álltunk elő.
Így lettek a szocialisták az én szememben nagyotmondók, hiszen már biztos, hogy a 800 kilométerükből alig valósul meg valami. Ha csak a 2003-as költségvetésben erre elkülönített összeget nézzük, az jó esetben is csak 60-65 kilométernyi útra elég - a ciklusból hátralévő időszak pedig nagyon kevésnek ígérkezik a maradék 740 kilométer megépítéséhez. Medgyessy Péter az ezzel kapcsolatos kérdésemre azt válaszolta a Parlamentben, hogy a privatizációs bevételekből 100 milliárdot kívánnak még a pályaépítésre fordítani. Ez pedig gazdasági kényszerűségből folytatott privatizációt jelent - arról inkább nem is beszélnék, hogy ez mely területek kiárusításával jár. És ha (még mindig jóhiszeműen) összeadom a rendelkezésre álló keretet, valamint a privatizációból származó 100 milliárdot, akkor is messze vagyunk az évenkénti 250 km-es szakaszok megépíthetőségétől. Nagyon túlígérték magukat, és biztos, hogy ezeket az irreális vállalásokat nem lehet teljesíteni. Azt tudom elképzelni, hogy az értékelésükbe szokásukhoz híven majd beleszámolják azokat a kilométereket is, amiket csak szerettek volna megvalósítani...
Hazudtak, és az a bűnük, hogy ezt tudatosan tették....Egyéb vállalásaikat tekintve azt mondom: egyszerűen nem lehet tíz év alatt behozni azt a lemaradást, amit a nálunk sokkal szerencsésebb történelmű országok évtizedek alatt hoztak létre. Ezt be kellene látni a szocialistáknak is, akik az ország átgondolatlan kiárusításával akarják pótolni a hiányokat és a túlköltekezésükből eredő deficitet. A szocialisták túl sokat papolnak a versenyeztetésről és a versenyről. Csak arról feledkeznek meg, hogy egy jól felkészült, ereje teljében lévő versenyzőt nem lehet egy lestrapált induló ellen kiállítani. A verseny versenyzőket feltételez, hiszen ahol a versenyzők között túl nagy a különbség, az a inkább mészárszék. Olyan mintha egy 100 kilós profi boxoló ellen egy erejében ugyan bízó, de gyengécske ellenfelet állítanának a ringbe. A nagy liberális alapállás pedig ma nálunk ez: mindegy, mennyire vernek agyon - a lényeg az, hogy beszálljunk a ringbe. Ezt egyáltalán nem tartom jónak, hiszen az államnak az edző szerepét kellene betöltenie, hogy felkészítse az országot a versenyre.

fidesz.hu: Visszatérve az autópályákhoz: a díjak is jelentősen emelkednek jövőre. Ez valóban azt hozhatja, hogy a teherforgalom visszatér a párhuzamos utakra?

Fónagy János: Az M1 és M3 matricás rendszere beváltotta a hozzá fűzött reményeket, a koncesszióban épült M5 pedig sajnos Európa legdrágább közútja. Mi végig arra törekedtünk, hogy a matricadíjak a magyar autósok számára legyenek megfizethetők, és a befolyt összeg fedezze a fenntartást, az üzemeltetést. Továbbá olyan díjpolitikát dolgoztunk ki, amely a teherforgalmat is arra ösztönözte, hogy a településeken keresztülvezető utak helyett az autópályát vegye igénybe. Ennek érdekében a matrica díjemelését mindig az infláció szintje alatt tartottuk, a nehéz gépjárművek díját pedig még kedvezőbbé tettük. A sajtóból ma azt tudjuk, hogy az áfanövekedést is beleértve 20-40%-os pályahasználati díjemelés várható. A személyautósok az áfát nem igényelhetik vissza. Milyen segítség ez? Ma is lenyomozható információ, hogy a beszedett díjak eddig még mindig fedezték a fenntartási és üzemeltetési költségeket. Azt ígérték a szocialisták, hogy az emberek zsebében hagyják a pénzt de folyamatosan ezzel ellentétesen cselekednek. Valószínűleg innen is plusz bevételhez akarnak jutni, hogy behozzák, amit eltapsoltak. Ezzel azonban azt érik el, hogy mind a személy, mind a teherforgalom visszakényszerül a belső utakra, a városokba és a falvakba. Természetesen ez általános árdrágulást is vonz, hiszen ha megnőnek a szállítási költségek, minden termék ára emelkedik.

fidesz.hu