hvg.hu: - Az országban nagy a bizonytalanság: az ön 72 órás ultimátuma lejárt, de ez nem rendítette meg a koalíciót, fülük botját sem mozdították. Nem hajlandók önökkel tárgyalni szakértői kormányról, Gyurcsány menesztéséről, sőt megerősítik posztján. Akkor most mi lesz?
Orbán Viktor: Az ország mély morális, politikai és gazdasági válságban van, ebből a Gyurcsány miniszterelnök vezette kormány nem tudja kivezetni az országot. Gyurcsánynak mennie kell, nem tarthatja túszként fogva az egész országot. Nyilván meg fogják erősíteni a bizalmi szavazáson, ám úgy véljük, a szükséges megszorító intézkedésekkel járó áldozatokat a közvélemény ettől a kormánytól nem fogja elfogadni. A válságkezelés konszenzusos megoldást követel, erre vonatkoznak javaslataink.
- Sokan megkérdőjelezik a Kossuth téri tüntetés értelmét. Attól tartanak, hogy elszabadulnak az indulatok, előre nem látható következményei lehetnek annak, hogy többszázezer ember tüntet, miközben a parlamentben a bizalmi szavazás zajlik. Zsákutcának tartják a Fidesz jelenlegi kezdeményezéseit.
Miért kellene feltételezni, hogy békés demonstrációk bármilyen veszélyt jelentenének a demokráciára? A parlamenti munka és a szabad véleménynyilvánítás - akár egy Kossuth téri tüntetéssorozat formájában - egyáltalán nincs ellentmondásban. Az állampolgároknak joguk van véleményt nyilvánítani - hiszen becsapták őket, hazugságok, hamis ígéretek árán nyerette meg a választást Gyurcsány az MSZP-vel.
- Ami a választási ígérgetést illeti, azért a Fidesznek sem kellett a szomszédba mennie. Egyelőre valóban nem látni, milyen irányba indulhatna el a kibontakozás. Miközben ön korlátozott mandátumú szakértői kormány megalakítását tartja szükségesnek, Navrasics frakcióvezető már abba is belemenne, hogy a jelenlegi koalíció pártjai - új kormányfő vezetésével - alakítsanak kormányt. Akkor most mi a javaslatuk?
Mindkét verzióra nyitottak vagyunk. A szakértői kormány megalakítását tartjuk a jobb megoldásnak - mint korábban kifejtettem - egyfajta nemzeti egységkormányként funkcionálna, korlátozott időben és korlátolt mandátummal, Meg kell érteni, rendkívüli helyzet van, a válságkezelés, a deficit lefaragása - a szükséges reformok beindításával párhuzamosan - most mindennél fontosabb Valamennyi párt támogatná ezt a kormányt, de csak a háttérből. Ez tehát nem nagykoalíció lenne, az ugyanis feltételezi a pártok közvetlen jelenlétét a kormányban.
Elképzelésünk szerint fel kellene újítani a nemzeti kerekasztal intézményét - a négy nagy reformot: államigazgatás, nyugdíj, oktatás egészségügy - egy-egy kerekasztal keretében vitatnák meg e témák legkiválóbb szakértői és szakpolitikusai. A másik lehetőség, hogy a jelenlegi koalíció kijelöl egy új miniszterelnököt, aki kormányt alakít. Ez gyengébb értékű megoldás lenne, de számunkra még ez is elfogadható. Ennek társadalmi támogatottsága azonban nem lenne olyan széleskörű, mint a szakértői kormánynak.
- Mondjuk, Gyurcsány lelép a politikai színpadról, ekkor, így vagy úgy, az MSZP-nek és a Fidesznek le kell ülnie tárgyalni. Ki közvetítene, és kit javasolnának önök kormányfőnek? Stumpf István bedobta Bokros Lajos nevét. Akár őt is elfogadnák egy szakértői vagy koalíciós kormány élén? Egyszer már bizonyította határozott vezetői kvalitásait.
Azért az ő "csomagjával" kapcsolatban voltak annak idején fenntartásaink. De nem akarok neveket mondani, korai lenne már most találgatásokba bocsátkozni. Ami a közvetítést illeti, Sólyom László államelnök, vagy akár Vizi E. Szilveszter, a Magyar Tudományos Akadémia elnöke közvetíthetne, és állhatna a reform-kerekasztalok megszervezése mögött.
- Miközben a reformokról tárgyalgatnának a kerekasztal- megbeszéléseken, elszáll a költségvetés, nem lehet huzamosabb ideig 10 százalék feletti deficittel létezni...
Megszorításokra valóban szükség lesz. Már csak ezért is kell a társadalmi támogatás, és akkor még nem is említettük, hogy a reformok - szemben a jelenlegi kormányzat kommunikálásával - átmenetileg nem hozzák, hanem viszik a pénzt, jótékony hatásuk csak 2-3 év múlva jelentkezik. A reformokat tehát finanszírozni kell. A Fidesz álláspontja szerint a gazdasági élet kül- és belföldi szereplőinek bevonásával létre kell hozni az úgynevezett Magyar Reformalapot. A nagy jövedelemtulajdonosokkal meg kell állapodni - jogszabályban is rögzíteni -, hogy ők finanszírozzák a reformok költségeit. A tőlük befolyó pénzeket más célra nem lehet majd felhasználni, pontosan el kell velük számolni.
- Sajtóhírek szerint ön már tárgyalt is erről hazai és külföldi vállalkozókkal. A költségvetési egyensúly helyreállítása viszont nem tűr halasztást. Az adóemelés, kiadáscsökkentés elkerülhetetlen. Már ön sem emleget adó- és járulékmérséklést. Gyurcsánnyal vagy nélküle - 2007 a megszorítások éve lesz.
Kétségtelenül szükség lesz megszorításokra. De 2007 - reményeim szerint - egyben az erkölcsi megújulás éve is lehet, amikor a politikusok visszanyerik a társadalom bizalmát, amikor közös megoldást keresünk a válság megoldására, amikor egy nemzeti egységkormány szakértői kidolgozzák a nagy ellátó rendszerek illetve a közigazgatás reformját.
- Brüsszelben, nemzetközi befektetői körökben nagyon aggódnak, hogy a Fidesz megtorpedózza a konvergenciaprogram végrehajtását.
Kénytelen vagyok felvilágosítani azokat, akik még nem tudnák: ezt a programot - a jelenleg felállásban, a jelenlegi módszerekkel - lehetetlen végrehajtani. Amit a kormány vállalt, az nem teljesíthető. Amint a jövő évi költségvetés végrehajtásához hozzákezd a kormány, szembe találja magát a társadalom ellenállásával. Már most is forró őszt ígérnek a patikusok, orvosok, egyetemi hallgatók, a gazdák, sőt a rendőrök is, és csatlakoznak hozzájuk más foglalkozási ágakból is. A helyzet tehát, ha nem változtatunk, nem újítunk - instabil marad, a társadalom nem fogja vállalni az áldozatokat attól a kormánytól, amelynek feje nyíltan elismerte, hogy néhány éven át nem kormányzott, és folyamatosan hazudozott. Akkor ennek levét igyák meg azok, akik még 2002-ben abban reménykedtek, hogy 2006-ban, 2007-ben már csatlakozunk az eurózónához, mégpedig úgy, mint a térség éllovasa? Nem fogják.
- Emlékeztetnék, annak idején a Fidesz is megszavazta a törvényhozásban az MSZP felelőtlen "népboldogító" intézkedéseit. De visszatérve Brüsszelre, ha ilyen bizonytalan a helyzet, nem vagy csak részben kapjuk meg a remélt 23 milliárd eurót, és akkor számos fejlesztési terv füstbe megy.
Azért az unióban nem egészen úgy működnek a dolgok, ahogy itt a kormány és propagandistái állítják. Brüsszelben - a nemzetközi tapasztalatok ezt bizonyítják - minden válságkezelő programra van fogadókészség. A konvergenciaprogramot is jó néhány pontban meg kell és meg lehet változtatni. Elég jól ismerem az ottani gondolkodást - úgyis, mint az Európai Néppárt alelnöke -, amikor szükséges, kellő rugalmasságot tanúsítanak. Ami az uniós pénzeket illeti, itt más gond van. Brüsszel nem fogja elfogadni, hogy a megyékben, régiókban elosztásukat többnyire államilag kinevezett hivatalnokok, nem pedig a helyileg választott képviselők végezzék. Ami helyi szinten történik, megismétlődik kormányzati szinten is. A jelenlegi kormányfő néhány megbízható emberét jelölte ki, akik az uniós pénzek elosztásáért felelősek, és gyakorlatilag kikapcsolta a parlament ellenőrző szerepét. Nem hiszem, hogy az Európai Unió ezt lenyelné.
Szeretném mindazokat megnyugtatni, akik a Fidesz politikája mögött valamiféle titkos szándékot látnak, akik szerint csak azért törekszünk Gyurcsány Ferenc menesztésére, "mert minden áron hatalomra akarunk kerülni, és ő az egyetlen, aki ebben bennünket meg tud akadályozni" - tévednek. Mi, demokratikus pártként, csak a parlamenti választásokon történő megmérettetés és felhatalmazás alapján tudunk és akarunk kormányozni. Miután meg vagyunk győződve arról, hogy az ország súlyos válságba került, ami napról-napra mélyül, keressük a kivezető utat. Véleményünk szerint ebben a helyzetben arra van szükség, hogy - kölcsönös kompromisszumok alapján - mind a pártok, mind a társadalom bizalmát élvező kormány jöjjön létre.
HVG Online