fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Kókát felszólították az oroszok
2006. október 16., 10:09
Nem ért el számottevő haladást a záhonyi logisztikai központ ügyében a magyar gazdasági miniszter, aki az orosz közlekedési tárca vezetőjével tárgyalt szombaton Moszkvában.

Igor Levityin új magyar javaslatot kért Kóka Jánostól az ukrán határ menti magyar várost kelet-nyugati átkapcsoló csomóponttá tevő, multimodális nemzetközi logisztikai központ létrehozására - jelentette a Gazeta.ru orosz hírportál.

Az orosz közlekedési minisztérium közleménye szerint "Levityin felhívta magyar kollégája figyelmét arra, hogy a 2005 májusában aláírt orosz-magyar-ukrán memorandum a záhonyi központ létrehozására irányuló munkát irányzott elő, de ukrán és magyar részről nem érkeztek javaslatok az azóta eltelt időszakban".

A memorandumban a három fél munkacsoport alakításában állapodott meg a maguk (állami) hozzájárulásainak, illetve vállalataik beruházásainak vizsgálatára - emlékeztettek megfigyelők.

Kóka pénteken kulcsfeladatnak nevezte a záhonyi központ kiépítését annak érdekében, hogy "Magyarországon - s ne Lengyelországon vagy Szlovákián - át haladjon az orosz, sőt távol-keleti áru Nyugat-Európába, és a magyar határmelléken teremtse munkahelyek tízezreit".

Még Levityinnel való megbeszélése előtt a magyar gazdasági miniszter rámutatott arra, hogy magyar részről készen áll a tervezet, s a MÁV már külön vállalatot alapított a záhonyi fejlesztésekre. Az orosz szándék a következő napokban véglegesedhet, majd háromoldalú találkozót kell tartani Ukrajnával együtt, s akkor a projekt a jövő évben indulhat - bizakodott Kóka.

Mindamellett az orosz közlekedési tárca közölte: "Levityin szerint a projektbe való beruházások vonzására irányuló munka csak akkor folytatható, ha megalapozott javaslatok érkeznek be a szállítmányok feladóitól és a partnerországoktól a záhonyi központba irányuló szállítások volumenére vonatkozólag".

Egyes orosz elemzők kétségbe vonták a kelet-nyugati konténerforgalom gyors fellendítésének lehetőségét a transzszibériai vasútvonalon, nem látva elegendő érdeklődést az ázsiai-csendes-óceáni feladóknál. Egy magyar tanácsadó még tavasszal azt mondta, hogy orosz üzletemberek sokallják azt az áruszállítási tarifát, amelyet magyar részről az ukrajnai Csap és Záhony közötti rövid határszakaszon szabtak.


Világgazdaság - fidesz.hu