fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Nem ajándékutalványszerű az EU támogatási logikája
2006. október 17., 13:33
Egy az igazság minden részletét ki nem bontó kormány hiteltelen programja a II. Nemzeti Fejlesztési Terv - mutatott rá Pelczné dr. Gáll Ildikó vezérszónoki felszólalásában.

Ha egy mondatban kellene összefoglalni, hogy mi is az a II. Nemzeti Fejlesztési Terv, akkor azt mondhatnánk: egy az igazság minden részletét ki nem bontó kormány hiteltelen programja, amelyet a Gyurcsány-csomagok ellensúlyozására kívánnak felhasználni - mutatott rá Pelczné dr. Gáll Ildikó vezérszónoki felszólalásában.

A 2007-2013 között rendelkezésünkre álló addicionális forrás számos lehetőséget nyithatna meg, így például a regionális különbségek enyhítését, a meglevő szociális feszültségek enyhítését, vagy az egyre növekvő teher alatt működő hazai vállalkozások versenyképességnek javítását. Ugyanakkor a kormányzat nem tud elszámolni megközelítőleg 8000 milliárd forinttal, azzal a hat és fél milliárddal, amellyel az államadósság nőtt az elmúlt időszakban, valamint több mint ezer milliárd forintnyi privatizációs bevétellel - szögezte le Pelczné dr. Gáll Ildikó.

A fejlesztési terv elkészítésének időszaka egyszeri és megismételhetetlen esély Magyarország számára - fejtette ki a politikus. Hozzátette: mindenkinek van felelőssége a terv elkészítésében, ugyanakkor a kormányzati felelősség kiemelt, egyrészt a fejlesztési tervek átfogó és szakszerű elkészítésével, másrészről a hatékony, a pályázókat "helyzetbe hozó" intézmények létrehozásával és működtetésével.

Leszögezte: az NFT eddigi változataira eddig a kormány éppen aktuális politikai érdekei nyomták rá a bélyegeket. Átpolitizáltság, ad hoc jelleg és szakmai szempontok nélkülözése jellemezte őket, 2006 júliusában azonban az addigi terveket sutba dobták, és egy új készítésébe kezdtek, melyet Új Magyarország Fejlesztési Tervnek kereszteltek.

Pelczné rámutatott: ez több szempontból sem elégíti ki Magyarország fejlesztési igényeit. Nem számol a gazdasági helyzettel, a 2004-2006 között futó NFT tapasztalataival, holott szakértők már akkor figyelmeztettek, a túl széles fejlesztési irány, a szétaprózott prioritások rendszere a rendelkezésre álló források szétforgácsolásához vezet. Az NFT II. azonban követi az NFT I-et. Ugyanakkor az ország egészének versenyképességét befolyásoló fejlesztésekről nem hallhattunk még az öntömjénező kormányzati kommunikációban sem - tette hozzá.

Pelczné sajnálatát fejezte ki, hogy nagyon felszínesen kerültek csak bele a gazdasági, szociális és szakmai partnerek által megfogalmazott javaslatok a fejlesztési tervbe. Kiemelte: a második és harmadik olvasat semmiféle lényegi javaslati különbséget nem mutat. A terv nem számol a magyar gazdaság (és azon belül a régiók valós helyzetével), a költségvetés jelenlegi állapotával, a konvergenciaprogram várható hatásaival, a vállalkozások terheivel, továbbá az önkormányzati szféra forráshiányos voltával - mutatott rá.

Az EU támogatási logikája nem ajándékutalványszerűen működik. Arra az addicionalitás jellemző, vagyis: a saját forrásokkal kell az addicionális forrásokat kiegészíteni - mutatott rá a Fidesz szakpolitikusa, majd feltette a kérdést: hogy fogják az önrészt biztosítani a vállalkozások, amikor a kormány jóvoltából az elviselhetetlenség határait feszegetik terhei?

Szólt arról is, hogy az intézményrendszer kiépítésével már az NFT I. idején is adós maradt a kormányzat. 2004 és 2006 között, a felhasználható 690 milliárd forint forrásból összesen 260 milliárd forintot fizettek ki a kedvezményezetteknek úgy, hogy ebben benne vannak a központi programok, illetve az is , hogy ennek 30 százaléka előleg. Vagyis: több mint egy éves késésben vannak saját magukhoz képest - szögezte le.

Az NFT II. "működési terve" pedig még csak a tervezés fázisában van. Jelenleg csak az irányító hatóságok struktúrája látszik, ez azonban elegendő ahhoz, hogy lássuk: a korábbiakhoz képest erősödik a centralizáció. Így Budapesten fogják megmondani, hogy ki mit fog elnyerni, a Nemzeti Fejlesztési ügynökség lesz az élet és halál ura az uniós pénzek elosztásakor" - fogalmazott Pelczné. Hozzátette: a kisebb területi egységeknek beleszólási joga sem lesz a döntési folyamatba, annak ellenére, hogy a decentralizáció és a szubszidiaritás elvei köré kellene szerveződnie mindennek.

Pelczné leszögezte: valós politikai és társadalmi együttműködést kellene megvalósítani a fejlesztési terv kidolgozása során, mert a magyar gazdaság állapotát, lehetőségeit és erősségeit figyelembe vevő gazdaságfejlesztési operatív programra van szüksége a hazai kis-, mikro- és középvállalatoknak.

A Fidesz azt javasolja, hogy vonják be az intézményi rendszerbe a regionálisan működő hatóságokat és a választott önkormányzati képviselőket - mondta el a politikus. Olyan tervekre van szükség, amelyek nem egy közepesen megírt sci-fi regényhez hasonlítanak, hanem a magyar gazdaságról és régiók problémáiról szólnak.

Fontos lenne, hogy az ágazati operatív programok esetében a minisztériumokhoz kerüljön vissza az irányítás. Mihamarabb törvényt kell alkotni a stratégiai tervezésről, programozásról, végrehajtásról és ellenőrzésről - tette hozzá. Rámutatott: meg kell vizsgálni a területfejlesztési törvényt is, amely jelen állapotában nem alkalmas az uniós források fogadására, hiszen indokolatlan az a kormányzati túlsúly, ami a regionális fejlesztési tanácsokban van. Ezért meg kell szüntetni a kormányzat részéről delegált tagok szavazati jogát, és a döntéseket a helyi szereplőkkel kell meghozatni.

Az EU-s ügyek nem viselik el a csúsztatásokat - jeletette ki pelczné dr. Gáll Ildikó. Hozzátette: az NFT II-t fogjuk fel egy próbatételnek. Amennyiben a kormánynak komolyak a szándékai a kompromisszumkeresést illetően, a Fidesz alternatív javaslatai készen állnak az egyeztetésre és a megvalósításra.

fidesz.hu