fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Csúszik a 4-es metró, még a fúrópajzs sem érkezett meg
2006. október 18., 07:49
Újabb és újabb építési engedélyek, módosított tervek, folyamatosan változó határidők - ez jellemzi jelenleg a főváros kétségtelenül egyik legjelentősebb projektjét, a 4-es metró megépítését. Miközben a fejlesztések költsége nő, arról semmit nem lehet tudni, hogy az állami fedezet honnan áll majd rendelkezésre. Fónagy János szerint talány, hogy miből épül meg a metró, hiszen a projekt nem szerepel a konvergenciaprogramban és a szocialisták Nemzeti Fejlesztési Tervében sem. A Fidesz ezért hétfőn interpellációt nyújt be a Parlamentben.

Sajtóhírek szerint a tervezettnél jóval több pénzre lesz szükség a 4-es metró megépítéséhez. Az eddig elkészült terveket folyamatosan módosítani kellett, ezért a metró első, Etele tér-Baross tér közötti szakasz átadása is csúszni fog. Az illetékesek azonban cáfolnak, mondván, elkészülnek a kivetelezéssel 2009-re, az eredeti határidőre. Az első szakasz 236 milliárd forintba kerül, ebből 21 százalékot vállal a főváros. Azt viszont még nem tudni, hogy az államra háruló rész honnan kerül majd elő. Augusztusban ugyanis arról lehetett hallani, hogy a kormány az eredeti tervekkel ellentétben, nem EIB hitelből, hanem uniós fejlesztési pénzből finanszírozná a metróépítést, ezzel váltaná ki a 153 milliós vállalást. Döntés azóta még nem született.

Kormányzati szándék van és intenzív tárgyalások folynak

Forráshiányról beszélni nem szabad, több tízmilliárdja van a fővárosnak a 4-es metró építéséhez kapcsolódó beruházásokra, ám a kívánatosnál kevesebb - reagált az MNO-nak a minap felröppent sajtóhírekre Gulyás László, a DBR Metró projektigazgatója. Mint mondta, a szükséges összeg körülbelül 60 milliárd forint lenne, ennek a fele valóban nem áll a főváros rendelkezésére. A hiányzó részt a kormány úgy biztosíthatná, ha a beruházást beemelné a Nemzeti Fejlesztési Tervbe, így az EU kohéziós alapjából jönne támogatás - fejtette ki Gulyás, kiemelve: kormányzati szándék van erre, és szakértői szinten intenzív tárgyalások folynak. (Ebben az esetben egyébként a fővárosnak előre kellene kifizetnie az összeget, mert az EU csak utófinanszírozást vállal.)

A projektigazgató elmondta, a Fővám téri állomásépítés kétmilliárd forint többletet jelent, de ez ugyancsak a kapcsolódó beruházások költségeit terheli, ezekre a pluszkiadásokra pedig számítottak. A költségek növekedésének oka, hogy a Ferencvárosi önkormányzat elképzeléseinek megfelelően hosszabb alagutakat kell építeniük a 2-es villamosokhoz.

Az alagútépítő pajzs és a géplánc sincs még Budapesten

Nem lehet pontosan megmondani, hogy mennyi lesz a teljes csúszás - jegyezte meg Gulyás László. Valóban állt a munka a Gellért térnél, de a kivitelező tartani tudja a 2 év 9 hónapos határidőt - tette hozzá. A projektigazgató tájékoztatása szerint egy éve adták be az építési kérelmet, de kiderült, hogy sok egyeztetésre van még szükség, mert a kivitelezés megkezdésekor találtak olyan problémákat, amelyeket át kellett dolgozni a tervben, ezért csak október 6-án adták meg az építési endegélyt.

Bár a korábbi tervek szerint már szeptemberben el kellett volna kezdeni az alagút fúrását, ez decemberben vagy januárban kezdődhet el. Az alagútépítő pajzs és a géplánc még nincs Budapesten, hamarosan érkezik, Gulyás László elmondása szerint novemberben készül el a második pajzs, amit haladéktalanul a fővárosba szállítanak.

Fónagy: Képlékeny finanszírozás, irreális határidő

Talány, hogy miből épül meg a 4-es metró - mondja Fónagy János, az Orbán-kormány volt közlekedési minisztere, aki közölte, hogy a Fidesz a témában hétfőn interpellációt nyújt be a Parlamentben. Homályos, hogy mi történik a 4-es metró építése körül, a költségek emelkednek, az idő telik, a finanszírozás pedig képlékeny - fogalmazott az ellenzéki politikus. A projekt ugyanis nem szerepel sem a Nemzeti Fejlesztési Tervben, sem a konvergenciaprogramban - világított rá Fónagy János, aki szerint ez a beruházás szép példája annak, hogy előbb ígérnek, majd kapkodnak.

A Fidesz szeretné, ha a metró első szakasza megépülne 2009-re, ám ez egyre irreálisabb - mondja a politikus. Emlékeztetett: 1998-ban, az utolsó pillanatban Demszky Gábor és Medgyessy Péter aláírta, hogy a metrótendert a költségvetés finanszírozza, ám ez nem szerepelt sem a 98-as, sem a 99-es költségvetésben. Akkor azt mondták, hogy a Fidesz akadályozza a metróépítést, holott csak egy jogellenes tétel folyósítására mondták, hogy nem jó. Nyolc éve Demszky Gábor azt hangoztatja, hogy az Orbán-kormány miatt csúszik a metró, miközben a projektet nem készítették elő, nem tervezték meg tisztességesen. Nem véletlenül ilyen sok a módosítás. Ha szidalmazás helyett dolgoztak volna, akkor nem kellene minden héten meglepődni valamilyen probléma miatt - szögezte le Fónagy János.

Magyar Nemzet - fidesz.hu