A legnagyobb európai hitelminősítő Londonban kiadott, hatoldalas áttekintése szerint az észak-koreai rendszernek az általa jelentett folyamatos biztonsági fenyegetés a kedvező környezet, mivel ez segíti a "bunkermentalitás" fenntartását és a nehéz társadalmi-gazdasági viszonyok nagyobb mértékű elfogadtatását a lakossággal. Ez a mentalitás egyben összekapcsolja a nacionalista alapállást az önkényuralommal, mivel elmossa a határokat a külső fenyegetettséggel szembeni éberség és a belső ellenállás el nem tűrése között, áll a londoni Fitch-elemzésben. A hitelminősítő szerint ebben az összefüggésben az állandó háborús fenyegetés nem elsősorban Dél-Korea ellen irányul, hanem inkább az észak-koreai rezsim hazai támogatásának - vagy legalábbis a belső ellenállás letörésének - erősítésére szolgál.
Az észak-koreai kormány magatartásának fő vezérlőeleme a hatalom megtartása, és a vezetők nyilván tudják, hogy bármilyen katonai konfliktus Dél-Koreával vagy más térségbeli állammal a bukásukhoz vezetne. Ennek alapján a Fitch úgy értékeli, hogy a háború kockázata alacsony, áll az elemzésben. Igaz ugyanakkor az is, hogy ez a kockázat az elmúlt időszak fejleményei után megnövekedett. Tekintve az észak-koreai rendszer kiszámíthatatlan voltát, nem lehet kizárni irracionális lépéseket sem, köztük olyanokat, amelyek katonai összeütközéshez vezethetnek. A Fitch Ratings bármely olyan jelre, amely a fegyveres konfliktus kockázatának érdemi növekedésére utal, azonnal felülvizsgálná Dél-Korea szuverén adóskockázati besorolásait, áll az elemzésben. Dél-Koreát a Fitch jelenleg elsőrendű osztályzatokkal, "A plusz" devizaadósi és "AA" beladósi szinten tartja nyilván.
A Koreai-félsziget további sorsáról az elemzésben az áll, hogy a Fitch Ratings alapfeltételezése szerint a két Korea végül egyesülni fog, mégpedig úgy, hogy Dél-Korea gyakorlatilag magába olvasztja Észak-Koreát, és nem megfordítva. Ennek költségeiről számos tudományos és egyéb becslés van forgalomban - egyesek ezek közül a német egyesítés tapasztalatait veszik alapul -, de mivel e becslések 50 és 500 milliárd dollár között szóródnak, nem adnak használható eligazítást a ténylegesen várható dél-koreai költségvetési kiadási többletekről. A magánszektor befektetési szükségleteit is figyelembe véve az egyesítési kiadásokról szóló becslések már meghaladják a háromezer milliárd dollárt is, még nagyobb hibahatárral, áll a Fitch londoni elemzésében.
A hitelminősítő szerint a majdani egyesítés körülményeinek teljes bizonytalansága miatt nem különösebben hasznos most költségbecslésekbe bocsátkozni; a Fitch Ratings jelenlegi álláspontja csak az, hogy az egyesítés Dél-Koreára mint szuverén adósra "nagyon nagy terhet" fog róni. Nemrég az egyik vezető londoni befektetési ház, a Barclays Capital azt írta térségi elemzésében, hogy a két Korea békés egyesítése is belekerülhet 500-1000 milliárd dollárba. A Fitch Ratings új elemzése szerint mindazonáltal költségszempontból még mindig a német típusú, megegyezéses egyesítés lenne a legjobb forgatókönyv, a legrosszabb pedig az, ha az egyesítés előzményeként - akár háború, akár hosszas gazdasági hanyatlás után - az észak-koreai gazdaság összeomlana, mert ez komoly mértékben megnövelné az egyesítési költségeket.
A Fitch elemzése megjegyzi, hogy Dél-Korea hivatalos devizakészlete szeptember végén 228 milliárd dollár volt, az ötödik legnagyobb a világon Kína, Japán, Oroszország és Tajvan után. Dél-Korea költségvetési politikája a legmegfontoltabbak közé tartozik Ázsiában, a kiadások rendszeresen elmaradnak a költségvetésbe beállított értéktől, és az államháztartás 2000 óta minden évben többlettel zárt; ez a leghosszabb többletes költségvetési időszak a Dél-Koreával azonos kockázati szintre sorolt szuverén adósi körben, áll a hitelminősítő londoni jelentésében.
A múlt héten a két másik nagy nemzetközi hitelminősítő, a Moody's Investors Service és a Standard & Poor's is arra a megállapításra jutott az észak-koreai atomkísérlet után kiadott elemzéseiben, hogy a nukleáris robbantás önmagában nem gyakorol nyomást Dél-Korea mindkét cégnél elsőrendű (Moody's: "A3", S&P: "A") devizaadósi besorolására. A Moody's szerint ha Észak-Korea összeomlik, de erre a nemzetközi közösség összehangolt, együttműködésre alapuló választ ad, annak kedvezőtlen hatása minimális lenne Dél-Koreára, de a legrosszabb forgatókönyv, vagyis a nyílt háború rendkívüli mértékben megnövelné a stabilizációs költségeket. A Moody's szerint ugyanakkor a katonai beavatkozás "igen valószínűtlen", bár az Észak-Korea elleni szankciók jelentős mértékben szigorodhatnak.
A Standard & Poor's szerint továbbra is kevéssé valószínű, hogy az atomkísérlet az észak-koreai rendszer összeomlását elősegítő mértékű szankciókhoz, vagy nyílt fegyveres konfliktushoz vezet. A világ legnagyobb hitelminősítőjének múlt heti londoni elemzése szerint a ház alapforgatókönyve az, hogy a KNDK atomleszereléséhez vezető folyamat elhúzódik, és kimenetele bizonytalan, a megoldás azonban végső soron békés lesz. Az észak-koreai vezetés cselekedeteit elsődlegesen a rendszer fennmaradása vezérli, ezért - jóllehet a rezsim továbbra is provokatív módon lép majd fel - a fő cél a még több kedvezmény kicsikarása az Egyesült Államoktól és Dél-Koreától, és nem az, hogy az ország katonai válaszcsapásnak legyen kitéve, állt az S&P elemzésében.
MTI - fidesz.hu