A péntek esti Háttér vendége volt Áder János, az Országgyűlés fideszes alelnöke.
- A 7-es az, amiről az alkotmányjogászok azt mondják, hogy voltaképpen alkotmányos tilalomba ütköző. Ez a 7-es így hangzik: az Országgyűlés a fegyelmi és a kártérítési felelősség mellett törvényben szabályozza a miniszterelnök és a kormány tagjai speciális objektív felelősségét is a költségvetési hiány túllépéséért. Tehát ez egy általánosságban megfogalmazott kérdés, abszolút nem derül ki belőle, hogy ha az emberek igent mondanak, akkor mit kell csinálni.
- Dehogynem, kiderül belőle. Hogyha jelentősen túllépi az Országgyűlés által meghatározott hiány mértékét a kormány rossz gazdaságpolitikája következtében a kormány, akkor utána a kormány tagjait, a kormány vezetőjét és a pénzügyminisztert fegyelmi és kártérítési felelősség is terhelje. Ez eddig nem volt így - mondta Áder János.
- Nincs felbontva, hogy milyen okokra vezethető vissza a túlköltekezés, mértékre sincs felbontva, hogy milyen mértékű lehet az a felelősség, amit viselni kell.
- Ezért szól úgy, hogy az Országgyűlés törvényben határozza meg, és ebben a törvényben, mondjuk ez lehet az államháztartási törvénynek a része, lehet egy külön törvény, ami egyébként a kormány tagjainak a felelősségéről szól. Ha van mondjuk a képviselők jogállásáról szóló törvény, miért ne lehetne a minisztereknek a jogállását és felelősségét is egy ilyen törvénnyel szabályozni. Dehogynem lehet, ez csak szándék kérdése. És abból pontosan meg lehet határozni, hogyha mondjuk vis major következik be, mondjuk jön egy természeti katasztrófa, egy újabb jelentős tiszai árvíz, és emiatt kell a költségvetést átalakítani. Csütörtökön éppen a sajtótájékoztatón az egyik újságíró ezt kérdezte. Akkor nyilván nem terheli felelősség, nem terhelheti felelősség a kormányt, annál is inkább, mert hogyha jogszerűen jár el, akkor még további jogi szabályozás nélkül most is megteheti azt, hogy behozza a költségvetést, pótköltségvetést kér, és azt mondja: kérem szépen, a tiszai árvíz, volt erre példa, amikor átszakadt a gát, plusz 150 milliárd forintos kiadást igényel a kormánytól, át kell csoportosítanunk a költségvetési fejezeteken belüli összegeket, és ezért a költségvetés számai a következőképpen néznek ki mostantól, és az Országgyűlés ezt hagyja jóvá. Hogyha valaki ezt csinálja, ezt teszi, akkor föl se merül a felelősség kérdése, pláne a kártérítési vagy büntetőjogi felelősségnek a kérdése. De itt nem erről volt szó. Itt arról volt szó, hogy tudván tudták azt, hogy ez a hiány 2006-ban 10 százalék lesz. Mindenki ezt mondta, mi is ezt mondtuk a költségvetési vitában, a Magyar Nemzeti Bank is ezt mondta, az összes gazdasági elemző ezt mondta. Miért? Mert megnézték a számokat. Mindenki ugyanazokból a számokból dolgozott. Egyvalaki tiltakozott ez ellen és egyvalaki mondott mást, pontosabban ketten mondták: Gyurcsány Ferenc és pénzügyminisztere, Veres János. Kiderült, hogy a Magyar Nemzeti Banknak, az ellenzéki pártoknak és a gazdaságelemzőknek lett igazuk, mert 10 százalék lett a hiány. Ha csak a választási kampány miatt, a hatalom megszerzése és megtartása érdekében bűvészkedtek az adatokkal, ahogy Gyurcsány Ferenc fogalmazott, trükkök százait mutatták be, akkor azt gondolom, hogy teljesen jogos a választópolgároknak egy jelentős részében élő igény, hogy ezért valamilyen felelősségre vonást mégiscsak alkalmazni kéne, és a jövőben nem szabadna ezt megengedni.
- Az önök problémáját szerintem ez akkor se orvosolja, mert nem valószínű, hogy bármilyen esetben egy visszamenőleges hatállyal törvény születne.
- Visszamenőleges hatályú biztos, hogy nem született, mert azt az Alkotmánybíróság egész biztos, hogy nem hagyná jóvá, de azt gondolom, hogy ha ez egyszer megtörtént, akkor megtörténhet másodszor is, és nem a személyes garanciákban kell bíznunk, hanem a jogi garanciánkban, és ha látjuk, hogy egyszer valaki trükközött, és ezek miatt a trükkök miatt a választópolgárokat hátrány éri, mert a végén az ő hátukon csattan az ostor, hiszen a trükközéseknek az árát most Gyurcsány Ferenc mindannyiunkkal akarja megfizettetni, akkor azt gondolom, jó az, hogyha szabályozzuk a jövőre nézve természetesen, visszamenőlegesen ezt nem lehet, hogy ezt a hibát, bárki lesz kormányon, ha a Fidesz lesz kormányon, akkor se lehessen még egyszer elkövetni.
- Mi van abban az esetben, és még mindig ezen a kérdésen kekeckednék, hogyha a külgazdasági környezet olyan mértékben változik meg, akkor ki mondja azt, hogy mennyi az a mérték?
- Ezt pontosan lehet tudni, év közben is lehet azt tudni, hogy változott-e a helyzet, és akkor pótköltségvetést kell kérni. Ezt megtehette volna a kormány is. Már április előtt megtehette volna. Tette? Nem tette. Miért nem tette? Azért nem tette, mert el akar titkolni valamit. El akarta titkolni a tényleges helyzetet azért, hogy választásokat nyerjen. Hazudott össze-vissza az embereknek, becsapta az embereket, és amikor megnyerte a választásokat, utána azt mondta, hogy nem ér a nevem, káposztás a fejem - bocsánat a kifejezésért -, mindaz, amit eddig ígértem, nem érvényes és egészen más, mondhatnám azt is, szöges ellentétét csinálja annak, mint amit ígért. Gyurcsány Ferenc nem kapott felhatalmazást arra, hogy bevezesse a tandíjat, (2002-ben egyébként azt ígérték, hogy nem tandíj), nem kapott felhatalmazást arra, hogy bevezesse a vizitdíjat. Semmi nem kényszeríti a kormányt arra, hogy a gyógyszerforgalmazás rendjét megváltoztassa, mondhatnám azt is, hogy minek kell elrontani azt, ami működik, nem volt arra vonatkozó ígéret sem, és erre sem kaptak felhatalmazást, hogy a munkát végző nyugdíjasoknak a helyzetét tovább rontsák, nem volt szó arról, hogy a fizetésünket csökkentik, és így tovább, még hosszasan sorolhatnám.
- Arról gondolom nincs vita köztünk - én legalábbis bizonyos vagyok abban -, hogy attól függően, hogy egy kérdést hogy teszek föl, tudom azt szimulálni, hogy körülbelül mi lesz rá a válasz. Tehát a kérdés megfogalmazásán sok múlik. Tételezzük föl, hogy önök mind a hét kérdésre megfelelő mennyiségű igen választ kapnak. Akkor mi van?
- Komoly politikai siker egyrészt, másrészt pedig a türelem rózsát terem, Gyurcsány távozását fogja eredményezni.
Farkas Erika, MR
fidesz.hu