Járóka Lívia annak kapcsán nyilatkozott, hogy az Európai Parlament nőjogi és esélyegyenlőségi bizottsága strasbourgi ülésén ellenszavazat nélkül elfogadta Vera Flasarovának a fiatal nőket és a lányokat az oktatás terén érő hátrányos megkülönböztetésről szóló jelentését.
A dokumentum úgynevezett árnyék-jelentéstevőjeként Járóka Lívia elmondta: a jelentés célja, hogy az oktatásban tapasztalható nemek közötti egyenlőtlenség problémáinak megoldása terén az Európai Bizottságot mélyebb elköteleződésre, a tagállamokat pedig olyan nemzeti stratégiák kidolgozásra ösztönözze, amelyek eredményeképpen rövid távon a nemek közötti esélyegyenlőség nem csak jól hangzó frázis, hanem megvalósult eredmény lesz.
A tervezet - melyet az Európai Parlament decemberi plenáris ülése tárgyal - egyebek között felszólítja a tagállamokat, hogy segítsék elő a gyermekeiket gondozó és a tanulmányaikat gyermekszülés miatt megszakító nők képzését, és hogy a tanárok és más oktatási szakemberek képzésében érvényesítsék a női esélyegyenlőséget célzó politika követelményeit, továbbá felszólít arra, hogy a nőjogi kérdések legyenek részei a tanárképzésnek.
Járóka szerint a parlamenti állásfoglalás a benyújtott módosításoknak köszönhetően jóval határozottabban fogalmaz a bevándorló, illetve a nemzeti és etnikai kisebbségekhez tartozó lányok és nők - ezen belül a romák - minőségi oktatáshoz jutásának nehézségeit, az elkülönített oktatás veszélyeit illetően is.
"Az iskolák rejtett szelekciós mechanizmusán alapuló etnikai szegregáció különösen negatívan befolyásolja a roma nők és lányok alap- és szakképzésben való részvételét, munkába állásának lehetőségét, és tovább rontja a már ma is elrettentő munkanélküliségi mutatókat az európai romák körében. A legújabb csehországi kutatások bizonyítják, hogy a romák gyermekük taníttatását nagyon fontosnak tartják, magyar kutatók bizonyították, hogy a romák középfokú oktatása hosszútávon nem csak megtérülő de nyereséget biztosító befektetés.
Az Európai Parlament és civil szervezetek elmúlt két évben a roma oktatási elkülönítés felszámolása érdekében folytatott lobbija következményeként az Európai Bizottság részéről is tapasztalható elmozdulás, hisz Franco Frattini igazságügyért, szabadságjogokért és biztonságért felelős biztos 2006-os gyermekjogokkal foglalkozó munkaanyaga az elkövetkező évek prioritásaként említi a roma gyerekek iskolai deszegregációját. Az elmúlt években roma oktatási deszegregáció területén csak Magyarország fejtett ki komoly szakmai erőfeszítést, az elmaradt eredmények azonban mutatják, hogy az Európai Unió ösztönzése, ellenőrzése és konkrét segítsége nélkül a tagállamok nem képesek a romák erősödő kirekesztését az oktatás, a lakhatás, az egészségügyi szolgáltatások és a munkaerőpiac területein megállítani és megszüntetni˝- idézi Járóka Líviát az MTI brüsszeli irodájához is eljuttatott közlemény.
MTI - fidesz.hu