A korlátozások, amelyek várhatólag napirenden lesznek az észak-atlanti szervezet küszöbön álló rigai csúcsértekezletén is, a következőképpen csoportosíthatók:
Földrajzi korlátozások
Több tagállam, köztük például Németország, Olaszország, Spanyolország is elhárította a NATO szeptemberi fölhívását, hogy vezényeljenek alakulatokat Afganisztán viszonylag nyugodt északi vidékeiről délre, ahol helyenként kemény harcok folynak. Berlin azzal érvelt, hogy a 2900 katonájára vonatkozó parlamenti felhatalmazás kiköti, hogy a csapatoknak - egyetlen egy alkalmi művelettől eltekintve - északon kell maradniuk. Hasonló gond jelentkezett a fővárosban, Kabulban és környékén is, ahol, mint azt a NATO-nál elpanaszolták, a tagállamok alakulatai még véletlenül sem hagyják el egy lépéssel sem a kijelölt területüket, lehetetlenné téve esetenként az észak-atlanti szervezet afganisztáni biztonsági erői (ISAF) számára, hogy hatékonyan válaszoljon egy-egy ellenséges akcióra.
Konzultáció
A legtöbb tagállam Afganisztánba vezényelt egysége bizonyos feladatoknak csak azután kezd hozzá, hogy konzultált fővárosával. Ez pedig jelentősen lelassítja a NATO-csapatok reakcióidejét. Legalább egy olyan kormányról tudni, amelyik kikötötte, hogy értesítsék, mielőtt katonái belépnének a pakisztáni határtól számított egy kilométeres sávba.
Műveleti korlátozások
A tagállami kontingensek megfelelő felszerelés híján megtagadhatják műveletek végrehajtását meghatározott tengerszint feletti magasság felett. Egyes helikoptertípusok nem vethetők be nagy magasságban. Van olyan alakulat, amely egyes feladatokat nem láthat el éjjel. Mint NATO-forrásból kiderült, némely dél-európai tagállam kikötötte, hogy katonái - miután nincsenek hozzászokva az Afganisztánban szokványos kemény telekhez - nem küldhetők harcba, ha leesett a hó. Mások azzal a feltétellel éltek, hogy katonáikat a NATO nem veszi igénybe utcai zavargások megfékezésére.
Repülési korlátozások
Több tagállam ugyan légierőt is telepített Afganisztánba a NATO-műveletek támogatására, a gyakorlatban azonban szorosan ellenőrzésük alatt tartják a gépeket. Hiába tesznek ígéretet arra, hogy havonta meghatározott óraszámban az ISAF rendelkezésére bocsátják gépeiket, a NATO részéről érkező megkeresésre gyakran az a válasz: a gépek éppen nem elérhetők. Van olyan tagállam, amely kikötötte, hogy más tagállam pilótái nem repülhetnek a gépein.
S hogy pontosan hány korlátozásról van szó? James Jones tábornok, a NATO európai erői főparancsnoka a minap úgy nyilatkozott, félszáz olyan főbb tagállami korlátozás van, amit föltétlenül el kellene törölni.
MTI - fidesz.hu