fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Kóka felszedi a síneket
2006. november 27., 10:05
Huszonhat mellékvonalon akár azonnal, további huszonhármon a helyettesítési lehetőségek feltárása után állíthatná le személyvonatait a MÁV egy teljesen új lista alapján - értesült a Népszabadság. A veszteséges vonalak sorsáról december elején döntenek, az első változások azonban csak januárban jelennek meg a vasút menetrendjében.

Kóka János júniusban még csak a MÁV 28 veszteséges szárnyvonalán tervezte a személyszállítás leállítását, most azonban egy újabb lista került a Népszabadság birtokába, amely szerint 54 olyan vonal van, ahol érdemes megfontolni a megszüntetést. Az elképzelés szerint a korábbi majdnem ezer helyett akár mintegy kétezer kilométeren is leállhat a vasúti személyforgalom.

Az utasforgalmi adatokat és a vasút helyettesíthetőségének lehetőségeit egyaránt figyelembe veszi a MÁV mellékvonalain közlekedő személyvonatok leállításánál a gazdasági tárca - jelentette ki pénteken egy, a szárnyvonalak sorsáról tartott egyeztetésen Felsmann Balázs. A gazdasági tárca szakállamtitkára szerint a december elejére várható döntést befolyásolja, hogy az egyes vonalszakaszoknak milyen szerepük van a vasúti áruszállításban - írja a napilap.

A 81 veszteséges vasútvonalon elvégzett utasszámlálásos és kikérdezéses vizsgálatok máris egyértelművé tették: a júliusban közzétett forgalomszüneteltetési tervek és az ésszerű beavatkozások között jelentős az eltérés. A helyközi személyszállítás racionalizálásának nyári bejelentésekor a gazdasági tárca 28 vasúti mellékvonal 942 kilométerén számolt a vonatok leállításával. Pusztán a forgalomszüneteltetési lista hosszát nézve a helyzet azóta nem sokat változott: a szakértők 26 vonalszakasz mintegy 770 kilométerén javasolják a vasúti személyszállítás helyettesítését. Ha a gazdasági tárca csupán a forgalmi vizsgálatok alapján határozna a mellékvonalak sorsáról, a MÁV naponta mindjárt több mint 250 szerelvény közlekedtetési költségeit spórolhatná meg - írja a Népszabadság.

Az októberben lezárt forgalmi tanulmány készítői összesen 23 vonalon tovább vizsgálnák a vasút helyettesítésének lehetőségeit. Vagyis az átmeneti leállításra ítélt 26 vonal csoportjához a jövőben újabbak is csatlakozhatnak: összesen majdnem ezer kilométer sorsa van még függőben.

A Népszbadság szerint a döntést a minisztérium várhatóan az önkormányzati szövetségekkel, érdekképviseletekkel, környezetvédelmi szervezetekkel december 6-ára tervezett egyeztetés után jelenti be.


nol.hu - fidesz.hu