fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Mi lesz az M5-ös sorsa?
2006. december 5., 12:03
Az állam, pontosabban az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. várhatóan jövőre kivonul az M5-ös autópályát működtető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt.-ből - tudta meg a Napi Gazdaság. A döntés rövidesen megszülethet, bár a napilap információit egyelőre nem erősítették meg a gazdasági tárcánál.

A GKM vezetése már korábban jelezte, hogy szívesen látna versengő autópálya-kezelőket a piacon. Az ÁAK-nak három lehetősége van. Az egyik szerint a jelenlegi 40 százaléka mellé megszerzi az AKA 60 százalékát - erre amúgy is opciója van -, és az így százszázalékos tulajdonába került céget továbbra is megtartja.

Ezt a szakemberek nem igazán tartják elképzelhetőnek. A másik lehetőség, hogy az ÁAK nem él opciójával, és túlad a 40 százalékon. Ennek is van esélye, de a legnagyobb sansza a harmadik változatnak van, amely szerint az ÁAK lehívja az opciót, ezt követően pedig túlad a száz százalékon. Ezt viszont csak abban az esetben érdemes megtennie, ha garantált, hogy 2007-ben mindkét tranzakciót le tudja bonyolítani, különben óriási hiány keletkezne a büdzsében. Szakemberek szerint pénzügyi szempontból ez kedvezőbb volna az állam számára, mintha "csak" a 40 százalékot dobná piacra. Ha viszont nem jönne össze egy év alatt az előbbi ügylet, akkor mégis érdemesebb a 40 százalékot értékesíteni.

A két utóbbi változat tehát rövid távon pénzt hozna a kasszába, ugyanakkor felveti annak továbbgondolását, hogy ebben az esetben mi lesz az ÁAK-kal. A tárca korábban a tőzsdei bevezetést támogatta, de ha a kormányzat az AKA és az ÁAK esetében az utóbbi két változat közül választana, az ezt nem erősítené, hiszen egy "jelentős értékétől megfosztott" céget vinnének a börzére, amelynek a konkurenciája is piacra lépett időközben.


napi.hu - fidesz.hu