fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Jövőre zárul a Malév eladása
2006. december 7., 09:15
Biztosra vehető, hogy az év végéig nem fejeződik be a Malév privatizációja. Az ÁPV Zrt. igazgatósága a jövő héten dönt arról, kikkel folytatja majd le a részletes tárgyalásokat.

Jövő csütörtöki ülésén határoz az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. (ÁPV) igazgatósága arról, hogy a Malév megvásárlására jelentkező négy cégcsoport közül melyekkel tárgyaljon tovább - értesült lapunk. Úgy tudjuk: két, esetleg három befektető-jelölttel folytatódnak a privatizációs tárgyalások.

Ez viszont azt jelenti, hogy a nemzeti légitársaság magánosítása már semmiképp sem zárul le az idén. Szakértők szerint ugyanis az ügy annyira bonyolult, hogy jó esetben is csak február vége felé várható megegyezés valamelyik jelölttel.

Információnk szerint a négy beérkezett ajánlat közül a Sky Alliance-é a legesélytelenebb. A magyar pilótákat és pénzügyi befektetőket tömörítő konzorcium ugyanis nem a teljes részvénycsomagra, hanem annak csupán 75 százalékára tett ajánlatot, és emellett fizetési feltételei sem túl kedvezők.

Egyelőre nem tudni, hogy milyen feltételeket ajánlott az a magyar-ír befektetői konzorcium, amelyet Tom Mulcahy, az Aer Lingus ír légitársaság egykori vezetője fémjelez. A konzorciumban az ismert légi ügyi szakértő mellett Ofer Hava, a magyarországi bejegyzésű Home Center tulajdonosa is tag. Az ír-magyar ajánlat lapértesülések szerint majdnem eléri a 39 milliárd forintot.

Ennek csaknem a felét - más források szerint viszont 31 milliárd forintot - invesztálna a Malévbe a litván jelentkező. A pályázaton meglepetésre induló LAL légitársaság mögött álló litván cégek - a Zia valda, a Sanitex és a ZVC csoporthoz tartozó Fema - a pénzügyi ajánlatukat nagyszabású fejlesztési tervekkel dúsították fel. Ezek szerint Budapest lenne a balti országokból érkező forgalom elosztó központja, a Malév pedig tekintélyes fogyókúrán esne át, és néhány éven belül már nyereségesen működne.

A legjobb ajánlatot - a legutolsó privatizációs kísérlethez hasonlóan - most is az orosz AirUnion magyar cége, az AirBridge tette. Értesüléseink szerint az első menetben 140 millió eurót szán a cég megvételére és helyzetének stabilizálására. Ez 36 milliárd forintot jelent, tehát az ír ajánlatnál kevesebb, ám úgy tudjuk, az oroszok sokkal kedvezőbb kondíciókat kínálnak. A Malév fejlesztésével a cégcsoport az európai jelenlétét alapozná meg, s egyben Budapest lenne a közép-európai központja is. Az ajánlat komolyságát viszont gyengíti, hogy az AirUnion néhány hónappal ezelőtt már megállapodott az osztrák AUA-val arról, hogy utasait a schwechati reptéren keresztül - és az osztrák légitársaság gépein - juttatja majd el Nyugat-Európába. (Az AirUnion egy évvel ezelőtt egymilliárd forintos vételárat kínált, s e mellett négymilliárdos tőkeemelésre is kötelezettséget vállalt.) A tárgyalási pozíciót nehezíti, hogy a Malév az elmúlt években harmincmilliárd feletti adósságállományt halmozott fel, s idén is nyolc-kilenc milliárdos veszteség várható.

Szakonyi Péter, Magyar Hírlap


fidesz.hu