A tőkecsökkentést a 2006 júliusi kormányhatározat rendelte el. A MÁV 208 milliárd forint jegyzett tőkéjét 2005-ben mérsékelték 78 milliárd forintra, szintén azért, hogy a saját tőke és a jegyzett tőke aránya elérje a törvényben előírt mértéket.
A költségvetési törvény felhatalmazta a kormányt a 2007. évi tőkeemelés ütemezésre, ami a korábbi információk szerint két részletben történne meg. Egyik részét már januárban megkapja a vasúttársaság, a többi időzítését a MÁV üzleti terveitől teszik függővé.
A MÁV tőkehelyzetét jelentősen rontja, hogy a 2006. évet várhatóan 104 milliárd forint veszteséggel zárja, mint ahogy arról Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter egy parlamenti interpellációra adott válaszában beszámolt. A miniszter azt mondta, hogy a társaság hitelállománya 2006 végére eléri a 356 milliárd forintot, és ebből 277 milliárd forint mögött állami garancia van.
A 2007. évi költségvetési javaslat Állami Számvevőszék által készített véleményéből kiderül, hogy MÁV 2007-ben 40 milliárd forint hitel felvételéhez kíván állami kezességvállalást igényelni.
Jön a MÁV SzeVaSz
A MÁV Zrt. szervezeti átalakításának részeként önálló társasággá szervezik 2007-ben a személyszállítási üzletágat.
A várhatóan MÁV-SzeVaSZ Személyszállító Vasúti Szolgáltató Zrt. néven létrejövő társaság a tervek szerint az első félév második részében kezdi meg működését. Addigra az új társaságnak be kell szereznie a Magyar Vasúti Hivatal engedélyét a vasúti tevékenység végzésére. A MÁV Zrt. évente 152 millió utas szállít. A MÁV Zrt. tájékoztatása szerint az új társaság apportjába tartozik majd a személyszállító gördülőállomány, beleértve a jelenlegi és az újonnan beszerzendő motorvonatokat is.
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter korábban, egy interpellációra válaszolva elmondta, hogy az állami személyszállítás költségtérítése 2007-ben 100 milliárd forint lesz, ami a 2006. évinek a duplája. A 100 milliárd forintot meghaladó összeget nem támogatásként, hanem közszolgáltatási szerződés keretében, szolgáltatási díjként adja az állam a MÁV Zrt.-nek.
Az önálló személyszállítási társaság az eszközeihez kapcsolódó beruházási hiteleket magával viszi, és a közszolgáltatási szerződés megkötése után keletkező bevételeiből azokat folyamatosan törleszti.
MNO - fidesz.hu