Áprilisban megkezdődik a 4-es metró alagútjának a fúrása - jelentette be Demszky Gábor kedden, évnyitó tájékoztatóján. E bejelentéssel nagyjából a negyedik időpontját jelöli meg a fúrás elkezdésének.
Amikor 2006 nyár elején megérkezett a fúrópajzs egyik alkatrésze, az úgynevezett marótárcsa, a főpolgármester még valamikor nyár végére, szeptember elejére tette a fúrás beindítását. Igaz, akkor azt is bejelentette, hogy elkezdték a fúrópajzs indítóaknájának építését is. E kijelentéssel azonban Demszky Gábor nem bontotta ki az igazság minden részletét. Az indítóaknát ugyanis nem építhették meg az előírt időben, mert az adott területet nem tudták megvenni. A hivatalos értékbecslésnél csaknem hússzor nagyobb összeget, több száz millió forintot kért a tulajdonos néhány száz négyzetméteres ingatlanért. Emiatt az eredeti helytől mintegy 50 méterrel távolabb épül meg az indítóakna márciusig - legalábbis Gulyás László, a BKV 4-es metró projektigazgatója novemberben erről tájékoztatta a közvéleményt.
Októberben Gulyás még 2006 decemberére, később 2007 januárjára ígérte az alagútfúrás kezdését, azonban a munkálatokat továbbra sem kezdték el. Az újabb időpont most éppen április.
Mindenki hibás, csak Demszky nem
Demszky nagyjából azóta kampányol a 4-es metróval, amióta főpolgármester. Az elmúlt 16 évben azonban mindig közbejött valami - vagy valaki -, ami, aki hátráltatta a grandiózus terv megvalósítását, legalábbis Demszky szerint. Korábban leginkább Orbán Viktort okolta a halasztásért, legújabban pedig a kerületek a kerékkötői az építkezésnek. Karácsony előtti évértékelő tájékoztatóján például a 4-es metró helyzetét firtató kérdésre elmondta, hogy részben a kerületek, köztük a IX. hibáztatható amiatt, hogy csúszik a megvalósítás, a befejezési határidők azonban jelenleg még nincsenek veszélyben. Már akkor közölte: jogszabály-módosítást kezdeményez, mely szerint a jövőben a kerületek helyett a közigazgatási hivatal adná ki az elsőfokú, a kormány pedig a másodfokú szakhatósági engedélyeket. A főpolgármester azzal is megvádolta a kerületeket, hogy az engedélyezésért cserébe sok olyan dolgot követelnek a metró-beruházás ürügyén, amelyeknek semmi köze a metróhoz, viszont drágítják az építést.
Most azt is bejelentette: Becker László személyében metróbiztost nevezett ki. A fővárosi metróbiztos, akinek január végéig intézkedési tervet kell elkészítenie, korábban a gazdasági minisztériumban különböző beruházások EU- finanszírozásával foglalkozott.
Ez azért is fontos lehet, hiszen időközben a 4-es metró építésének finanszírozási módja - mintegy 300 milliárd forintba kerül a beruházás - is megváltozott. Eredetileg magyar költségvetési forrásokból, lényegében hitelből épült volna a legújabb földalatti, utóbb azonban kiderült: a kormány már másképp képzeli ezt. A legújabb tervek szerint várhatóan az EU kohéziós alapjával váltják fel a költségek egy részét.
A fővárosi ellenzék szerint viszont egyelőre teljesen homályos, hogy miből és mikor épül meg a metró. "A költségek emelkednek, az idő telik, a finanszírozás pedig képlékeny" - fogalmazott még tavaly év végén Fónagy János, az Orbán-kormány volt közlekedési minisztere. Szerinte ugyanis a projekt nem szerepel sem a Nemzeti Fejlesztési Tervben, sem a konvergenciaprogramban, így ez a beruházás szép példája annak, hogy "előbb ígérnek, majd kapkodnak".
Demszky szerint viszont semmi baj: a több hónapos csúszás ellenére tartható a metróépítés első szakaszának 2009. év végi befejezése - mondta mai tájékoztatóján.
Az eseményen elhangzott továbbá: az idei év az európai forrásokkal megvalósuló fejlesztések első éve lesz. Demszky Gábor hangsúlyozta, hogy nehéz költségvetési év előtt áll a főváros, amelynek intézményhálózatából kilencmilliárd forintot ki kell vonnia az állami megszorítások miatt. A főpolgármester rámutatott: a tervezett fejlesztések feltétele, hogy az önkormányzat stabil, kiegyensúlyozott gazdálkodást folytasson. Ehhez beruházásösztönző költségvetési politikára van szükség - tette hozzá az MTI szerint.
Ikvai-Szabó Imre, az SZDSZ frakcióvezetője, aki a főpolgármester tanácsadójaként a gazdálkodási főpolgármester-helyettesi területtel is foglalkozik, beszámolt arról, hogy várhatóan március elején léphet hatályba az önkormányzat ez évi költségvetése. Ez egyebek mellett 164 milliárd forintos adóssággal, 23 milliárdos hiteltörlesztéssel és 32 milliárd forintos korábbi hitel lehívásával számol. Utalva arra, hogy új hitelfelvételt nem terveznek, a politikus megjegyezte: idén tovább csökken az állami normatív támogatások összege, ami ezúttal már csak 51,6 milliárd forint lesz.
Néhány tételt kiemelve a költségvetésből elmondta, hogy az állam a tavalyihoz hasonlóan idén is 32 milliárd forintos támogatást ad a BKV-nak. Az önkormányzat pedig 10 milliárd forintos támogatást nyújt a cég fejlesztéseihez. A politikus szólt arról is, hogy 2010-re csak úgy érhetik el a célként kitűzött 20 százalékos korrigált működési eredményt, ha idén teljesítik a 12,5 százalékot.
Hagyó Miklós városüzemeltetési főpolgármester-helyettes az idei évi fejlesztésekről szólva elmondta, hogy a 4-es metró pesti állomásépítéseihez kapcsolódva, augusztusban megkezdődhet a Szabadság híd felújítása. Folytatódik a 2-es metró rekonstrukciója és az idén 156 kilométerre tervezett útfelújítási program. Ennek részeként 15 kilométerrel növelik a 160 kilométeres kerékpárút-hálózatot.
Májusig megérkezik az utolsó, a 40. Combino villamos is a Nagykörútra. Megkezdik a Szabó Ervin téri forgalomirányító központ korszerűsítését és négymillió eurós uniós támogatással elkezdik az M3-as út bevezető szakaszán a 6 kilométeres zajvédő falának építését is. A tervek szerint idén elkészül Budapest zajtérképe, amelyhez jövőre intézkedési tervet fogadnak el.
Demszky Gábor elmondta, hogy idén is folytatják több kórház, köztük a Tétényi úti korszerűsítését. A gyermekvédelem, az oktatás és a szociálpolitikai terén is milliárdos fejlesztéseket valósít meg az önkormányzat.
Néző László, MNO
fidesz.hu