German Gref gazdasági miniszter, aki a hivatalos tárgyalások előfeltételéül szabta az orosz szállításokra kirótt fehérorosz tranzitdíj visszavonását, egyben jelezte, hogy az orosz állami Transneft csőmonopólium és az államvasutak Fehéroroszországot elkerülő, alternatív útvonalakat keresnek a vasúti olajszállításra Európa számára - írták orosz lapok szerdán. Moszkvai elemzők szerint vasúton az ukrajnai Brodiba szállíthatnának orosz olajat Magyarország és Szlovákia számára. Az ukrajnai városban már betölthetnék a Druzsba déli ágába, de kérdés, hogy mekkora mennyiséget tudnak szállítani, illetve lefejteni a tartálykocsikból - mondta egy szakértő az MTI-nek.
A lefejtő kapacitás behatárolhatja az esetleges közvetlen vasúti szállításokat is Ukrajnán át a közép-európai fogyasztók számára. A vasúti szállítás persze jóval drágább is a vezetékesnél - jegyezték meg orosz elemzők, exportőreik profitját féltve. Elvileg elképzelhető lenne az Odessza-Brodi vezeték használatának megfordítása is, amelyen a hétfői leállításig a Fekete-tengeri ukrán terminál felé folyt az olaj a Druzsba déli ágából. Csehország máris kap olajat a Triesztből induló osztrák vezeték ingolstadti elágazásán át, és az összeköttetés megvan Csehország, Szlovákia és Magyarország között - latolgatták az elvi lehetőségeket moszkvai megfigyelők.
Mindenesetre Magyarország és Szlovákia számára az Adria-vezeték az igazán reális alternatíva a Druzsba részleges kiváltására szükség esetén - jelezték a megfigyelők, hozzátéve, hogy az Adria kapacitása évi hatmillió tonna, míg magyar import nyolcmillió, a szlovák 5,5 millió tonna körül van évente. Orosz tartályhajók a Fekete-tengeri Novorosszijszkból az adriai Omisalj kikötője mellett a román Constantába is szállíthatnának olajat, bár ezt ugyancsak vasúton kellene továbbjuttatni - jegyezte meg egy megfigyelő.
Mindamellett orosz elemzők egybehangzóan rámutattak, hogy a Druzsbán át a teljes orosz olajexport közel 30 százaléka, a tavalyi 233 millió tonnából 70 millió haladt, és ekkora mennyiséget nem lehet egyhamar kompenzálni az európai fogyasztók számára. Más úton szállítani az orosz olajat gyakorlatilag nem lehet, ©mert csak nagyon kevés olyan alternatív csővezeték akad, amelyek azt kikötőkből és vasútállomásokról a közép-európai térségbe juttathatnák - vélte a Troika Dialog befektetőcég elemzője.
Valerij Nyesztyerov szerint az orosz-fehérorosz konfliktusnak gyorsan meg kell oldódnia, mert súlyos veszteségeket okoz az orosz cégeknek: az orosz kitermelés már januárban csökkenhet, hiszen az olajat nem lehet vég nélkül tárolókba pumpálni - mondta a Vedomosztyinak. Számos olajszakember szerint az orosz fél bele fog menni egy kompromisszumba, de csak az utolsó pillanatban: amikor az összes olajtároló megtelik - írta a Vremja Novosztyej.
Alexander Rahr német külpolitikai szakértő szerint ez a kompromisszum abban állhat, hogy Moszkva fizetni fog Minszknek az európai olajtranzitért, Aljakszandar Lukasenka fehérorosz vezető pedig áldását adja a fehérorosz energiaszektor orosz részvétellel való privatizálására. Nyesztyerov a Nyezaviszimaja Gazetának azt mondta, hogy az olaj- és gázháborúba a fehérorosz gazdaság rövid időn belül "belepusztulhat".
MTI - fidesz.hu
Cikk: | Kompromisszum az orosz-fehérorosz olajvitában? |
Cikk: | Előnye is van annak, hogy elzárták az olajcsapot |