- Volt-e olyan összefüggés, jelenség, amely meglepte a bizottságot?
- A jogállami hiányosságok. Például azon nagyon meglepődtünk, hogy a csapatszolgálatban alkalmazható eszközök használatának szabályozása mennyire hiányos. De azon is, hogy a rendőri koreográfiát alacsonyabb szintű jogszabályok határozzák meg. Ezek rendszerváltozás előtti maradványok, reflexek. Bár volt ombudsmanként edzett vagyok, mégis rácsodálkoztam arra, hogy sem a rendőrség, sem a békésen tiltakozók mennyire nincsenek tisztában a gyülekezési joggal.
- Ha a kétharmados törvények módosítása nem megy, mely javaslataik megvalósíthatók?
- Rendbe tenném a panaszjogokat, a jogorvoslatot. Tarthatatlan és további szenvedélyeket szít, ha a demonstráción jogellenesen sérelmet szenvedett emberek panaszukkal nem tudnak hová fordulni. Ezért átvenném azt, az angol jogrendszerben ismert megoldást, miszerint a kormányfő mellett működik egy rendőrségtől független megbízott, aki a panaszokat kivizsgálja. Határozata ellen pedig azonnal bírósághoz lehet fordulni.
- És mit tenne a sokat bírált rendőrséggel?
- Sürgős a belső szabályozás korrigálása és nyilvánosságra hozatala. Csak most értettem meg, mennyire szigorú szabályok szerint kell működniük ahhoz, hogy fellépésük szakszerű és arányos legyen. A tömegben tüntetőket egy szempontból kell szabályozni: tudatni kell velük, milyen kockázatot vállalnak a demonstráció során, és mit nem szabad megtenniük.
- Közeledik március 15-e. Addig ebből mit lehet megvalósítani?
- Ha az alacsonyabb szintű szabályozás hiányosságait pótolnák, bizakodóbban nézhetnénk egy kockázatosnak ígérkező márciusi ünnepség elé. A kormány, úgy tudom, heteken, de lehet, hogy napokon belül reagál javaslatainkra. Meglátjuk, legalább ezeket elfogadja-e.
Magyar Hírlap - fidesz.hu