Eltérően ítélik meg a piaci szereplők, milyen hatással lehet a magyarországi használtautó-importra a hétfőtől érvényes, megváltozott regisztrációs adó. Egy ötéves, 1900 köbcentis dízelmotorral felszerelt gépkocsi esetén a ténylegesen kifizetendő regisztrációs adó összege 145 ezer forinttal csökkent, ez ösztönözheti a használt gépjárművek behozatalát - mondta Győző Gábor, a Magyar Gépjármű-importőrök Egyesületének elnöke. Szerinte a behozott használt gépkocsik száma a 2005-ös negyvenezerről tavaly húszezerre esett vissza, ám az idén ismét harmincezer fölé nőhet.
Ezzel szemben nem várnak jelentősebb változást a használtautó-behozatalban a 82 gépkocsi-kereskedőnek helyet adó Fővárosi Autópiac Kft.-nél. Pozsonyi György, a cég ügyvezető igazgatóhelyettese elmondta: a magyarországi újautó-értékesítések száma két évvel ezelőtt a kétszázezret is meghaladta, ezért mára túlkínálat alakult ki a használt autók piacán. Így a regisztrációs adóteher mérséklődése ellenére sem lehet az import felfutására számítani. Nem változtat ezen az sem, hogy ismét lehetőség van tíz évnél régebbi gépjárművek behozatalára. Ezekre olyan magas díjtételt állapítottak meg, amely önmagában nagyobb lehet, mint a gépjármű piaci értéke. Emellett a nyugat-európai használt autók ára jelentősen emelkedett annak következtében, hogy 2007. január 1-jén Románia és Bulgária csatlakozott az Európai Unióhoz. A vámhatár lebontása után ugyanis a nagy nyugat-európai piacokon azonnal megjelentek a román és bolgár kereskedők, akik nagy mennyiségben vásárolják fel a használt gépjárműveket - mondta Pozsonyi György.
Hétfőtől a személygépkocsik regisztrációs adójának alapja a korábbi hatmillió-ötvenezer forintról kilencmillió-hatszázhuszonkétezerre emelkedett.
A változás mértéke a környezetvédelmi besorolástól függ: az EURO-2-es vagy rosszabb besorolású járművek esetében a növekedés hatvan, az ennél jobb autók esetében hat százalék.
Árnyalja a képet, hogy az összegek változásával egyidejűleg módosult az autók értékcsökkenését figyelembe vevő úgynevezett avulási táblázat is: az avultatási skála időtartama huszonötről húsz évre rövidült, s egyúttal meredekebbé vált. A skála az első év végén húszszázalékos, a húsz évnél idősebb gépjárművek esetében kilencvenszázalékos értékcsökkenést tartalmaz, így a használt gépkocsik többségénél az alapdíjtétel emelkedése ellenére csökkent a fizetendő adó összege.
Németh I. Gergely, Magyar Hírlap
fidesz.hu