fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Privatizáció előtt leépül a Volán vagyona
2007. február 8., 08:11
Komoly feszültséget okoz a Volán társaságoknál a bérhelyzeten kívül a vagyonleépítés, ami alapjaiban megrendíti a társaságok helyzetét, és kihat a dolgozók munkavégzésére is. A kormány eközben privatizálni akarja a közszolgáltatást ellátó autóbuszcégeket.

Belföldi távolsági járatainak üzemeltetését is külső cégekre bízná a Volánbusz Zrt. a nemzetközi járataihoz hasonlóan. Ugyan a Volán cégek közül az egykori zászlóshajónak számító Volánbusz esetében a kiszervezések és bizonyos vagyonelemek értékesítése egyáltalán nem új keletű, ez a lépés igencsak meglepte a társaság munkavállalóit. A nemzetközi és távolsági járatok üzemeltetése ugyanis a nyereséges üzletágak közé tartozik. A vállalatnál úgy tartják, hogy 2008-ra már csak a neve marad meg a Volánbusznak, a társaság vagyonának jelentős és értékes részét addigra eladják. Gazdasági nehézségekre hivatkozva a Volánbusznál a telephelyek, műszaki karbantartói bázisok "racionalizálása" és ezzel együtt az értékesítések már az előző években megkezdődtek. A társaság legújabb járműjavító bázisát októberben avatták fel a fóti East Gate Business Parkban. Az új telephelyet a Wallis Rt. építette 1,85 milliárd forintért, amit a Volánbusz évi 230 millió forintért húsz éven keresztül bérel vissza az ingatlanfejlesztőtől. Ez a telep a szentendrei, a gödöllői és a Szabolcs utcai műszaki bázisokat váltotta ki, utóbbit a Volánbusz már értékesítette. Értesüléseink szerint igen nagy felháborodást keltett a Volánbusznál, hogy a cég vezetése az Andor utcában levő telephelyet is értékesíteni akarja, ami magas színvonalú és rendkívül jó felszereltségű járműbázis. Itt látják el döntően a távolsági és a nemzetközi forgalomban részt vevő autóbuszok javítását és karbantartását. Az sem mellékes, hogy az Andor utcai bázis helyére - értesüléseink szerint - új bevásárlóközpont kerülne.

A Volánbusz egyre több autóbusztípust üzemeltet, mivel döntően csak használt járműveket tudnak vásárolni. A típusok alkatrészellátása akadozik, így gyakran előfordul, hogy egy-egy buszt napokra kivonnak a forgalomból. Információink szerint a tervek között szerepel 2008-ig értékes pályaudvarok hasznosítása is. Lapunk megkereste a Volánbusz Zrt.-t, ám lapzártáig nem kaptunk választ kérdéseinkre.
- Sajnos az utóbbi években elsősorban a vagyonhasznosítás került a társaságnál előtérbe, és ezek a folyamatok egyre inkább kedvezőtlenül befolyásolják a szolgáltatási színvonalat, a dolgozók munkakörülményeit - nyilatkozta lapunknak egy neve elhallgatását kérő munkavállaló. A 24 Volán társaság munkavállalóit képviselő szakszervezetek által január 29-re meghirdetett és időközben lefújt sztrájknak a közvetlen kiváltó oka a bérfeszültség volt, ám ezzel együtt a munkavállalók nem érzik magukat biztonságban, és egyes Volán cégeknél, így a Volánbusznál az eddigiekhez képest kevésbé becsülik a munkájukat. A főváros környéki elővárosi forgalomban tevékenykedő autóbusz-vezetőknek havi 220-230 órát kell teljesíteniük ahhoz, hogy a megélhetésük ne kerüljön veszélybe.

A dolgozók bérhelyzete központi szerepet tölt be a 24 Volán társaságnál azzal együtt, hogy a gazdasági nehézségeken elsősorban a fizetések alacsony szinten tartásával próbálnak felülkerekedni. Értesüléseink szerint az idei bértárgyalások előtt a tulajdonosi jogokat gyakorló ÁPV Zrt. azt a feltételt szabta a Volánok vezetőinek, hogy 2006-hoz hasonlóan ebben az üzleti évben sem mutathatnak ki a cégek veszteséget. Az ÁPV időközben anynyit engedett, hogy nem kötelező eredményes, illetve nullszaldós üzleti tervet készíteni, a tulajdonos egyben ahhoz is hozzájárult, hogy akár a vagyontárgyak további értékesítésével is csökkenteni lehet a hiányt. Ilyenformán viszont a Volán társaságok helyzete egyáltalán nem rendeződik. A vagyon további leépítése még inkább gyengíti a közszolgáltatási feladatokat ellátó Volánok pozícióit; ezzel összefüggésbe hozható, hogy a kormány tervei szerint értékesítenék a társaságokat. Ennek legnagyobb hangadója jelenleg Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter, és az sem mellékes, hogy a tulajdonosi jogok az ÁPV-től a szaktárcához kerülnek.

A tárca tervei szerint a kéttucatnyi Volán céget regionális társaságokba vonnák össze. Szakmai álláspont szerint ezzel viszont megkönnyítik a privatizációt. Ezt a folyamatot egyelőre az is nehezíti, hogy a regionális társaságokkal - egy-egy ilyen társaságba három-négy Volán cég kerülne - új közszolgáltatási szerződést kellene kötnie a szaktárcának.

Putsay Gábor, Magyar Nemzet


fidesz.hu