fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
4-es metró: horribilis túlköltekezés
2007. február 14., 15:43
Az eredeti ár három-négyszeresét is elérte már a 4-es metró projektje, pedig a metró még nem is épül, tudtuk meg. Ráadásul a horribilis túlköltekezés miatt az EU-s forrásokra átállított beruházás 2013-ig a jelentősebb budapesti fejlesztéseket is kiszorítja, miközben már biztosra veszik, hogy 2011 előtt nem indulnak meg a szerelvények az Etele tér és a Bosnyák között. Ez pedig már a 2010-es választásban érdekelt fővárosi vezetőket is érinti, egyetlen, de még épülő gigaberuházással ugyanis nehéz nyerni.

Mióta a kormány tavaly ősszel bejelentette, hogy a 4-es metró beruházását a korábbi tervektől eltérően uniós forrásokból finanszírozzák, nagy a hallgatás metróügyben mind az állam, mind a főváros részéről, holott a háttérben zajlanak az események.

A fővárosi közlekedési ügyeket a főváros új vezetési struktúrájában a szocialista Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes vette át, aki miután Aba Botond BKV-vezér menesztését bejelentette, váratlanul biztost nevezett ki a metróprojekt élére.

Becker Lászlónak egy intézkedési tervet kell készítenie, ami az ígéretek szerint tisztázza a projekt valódi költségeit, és alapanyagként szolgál az uniós forrásokra való pályázáshoz. A január 31-re ígért intézkedési terv azonban késik, a főváros szűkszavú magyarázata szerint azért, mert még nem dőltek el a finanszírozás részletkérdései.

A 4-es metró 4 hibája

Információink szerint ugyanis egyre több fővárosi vezető húzza be a kéziféket a 4-es metró ügyében, aminek legalább négy oka van:

- a projekt horribilis túlköltekezésben szenved

- a következő, 2010-es választásra nem lesz kész, talán 2011-re, de inkább 2012-re, vagyis a kampányban nincs mit mutogatni a választópolgárnak

- a 4-es metró óriási költségeinek átemelése az uniós programok közé azt eredményezi, hogy nemcsak 4-es metrót, de más nagyobb projektet sem lehet mutogatni

- egyre többen látják be, hogy a 4-es metró projektje szakmailag elavult, az alternatívák közt az egyik legrosszabb megoldás Budapest közlekedési problémáira, túl sok pénzbe kerül ahhoz képest, hogy mennyit segít

135 milliárdtól 470-ig

Még mindig nem tudni, hogy valójában mennyibe fog kerülni a 4-es metró - törvényben rögzített - két szakaszának (Kelenföldi pályaudvar-Keleti pályaudvar-Bosnyák tér) megépítése, a városházán senki nem tudja megjósolni, vagy bevallani.

A metrótörvény ugyanis az egyetlen dokumentum, amely a metró valódi árával foglalkozik, de korántsem reális összegeket tartalmaz. Információink szerint ugyanis a projekt minden részletét átlátó DBR és a döntéshozók előtt az összköltség már elérte, sőt túllépte a 470 milliárdot.

Ez pedig azt jelenti, a 4-es metró költségei 3,5-szeresére nőttek az első metrószerződésben foglaltakhoz képest. A Medgyessy Péter akkori pénzügyminiszter és Demszky Gábor főpolgármester között 7 éve, 1998 áprilisában köttetett szerződés az első szakaszra 514 eurós vagyis 130-135 milliárd forintos becsült összeget határozott meg (60% állami, 40% fővárosi vállalással). A szerződést az Orbán-kormány felbontatta.

Az újabb, törvényben rögzített finanszírozási szerződés 2003-ban született meg, 194 milliárd forintos összköltséggel számolt az első szakaszra, de ez is csak az alapberuházásra vonatkozott, vagyis a felszíni (térrendezés) és egyéb kapcsolódó beruházások (közlekedési csomópontok) nem voltak bekalkulálva. 2004-ben újabb módosítás történt: bekerült a projektbe a második szakasz (Keleti pu.-Bosnyák tér), az alapberuházás összköltsége 264,4 milliárd forintra nőtt, a kapcsolódó beruházásokat azonban nem tartalmazta, a főváros feladatainak tekintette.

A témáról bővebben itt lehet olvasni.

index.hu - fidesz.hu