Elkészült az a kockázatelemző tanulmány, mely a Római-part illetve a Királyok útja - Nánási út jelentette partszakasz vonalában felépíthető mobil gát védelmi hatásait részletezi. Bús Balázs polgármester hangsúlyozta, az árvízi védekezés a Fővárosi Önkormányzat hatáskörébe tartozik, a végső döntés meghozatala is őt illeti, s a finanszírozás is rá hárul. Mindezek mellett szükséges, hogy az érintettek is véleményezhessék a terveket. Az önkormányzat a Római-part funkcionális hasznosítását lehetővé tevő megoldás mellett kötelezte el magát. A polgármester sürgette, hogy a Fővárosi Önkormányzat hozzon döntést a gát pontos helyéről és még az idei költségvetésében különítsen el forrást a védmű megterveztetésére.
Már 1992-ben elkészült az a terv-dokumentáció, mely egy földgát megépítését vázolta fel, ám akkor a megvalósítást felfüggesztették.
A megbeszélésen bemutatott hatástanulmányt készítő szakemberek ennek a korábbi tervnek megállapításait figyelembe véve két megoldási koncepciót tettek az asztalra. Az A terv szerint a jelenlegi nyomvonalon, azaz a Nánási út, Királyok útja vonalában épülne egy 40 cm magas vízoszlopot megtartani képes, 1,7 méter magas, fémvázas mobilgát. A B terv a part menti szakaszon állna, ugyancsak fémvázas mobilgát lenne, azonban ez az előzőnél magasabb, összesen 1,5 méter magas vízoszlopot is megtartana. A gát hossza mindkét esetben 3100 méter.
Az utóbbi megoldás drágább, a 4,8 milliárd forint bekerülési költség mellett 35 millió forint az évenkénti fenntartási költsége, és megépítése is 3 évet venne igénybe. A konferencián felszólaló Római-partért Egyesület képviselője, a mintegy 70 hektáros terület védelme-, azaz ez utóbbi megoldás mellett érvelt.
A projekt költség-haszon elemzéséből kitűnik, hogy mintegy 41,2 milliárd forint épített érték védelméről van szó. Egy be nem következett káreseménnyel 1,3 milliárd takarítható meg, és az ingatlanok összértéke is 8,1 milliárd forinttal növekedne a beruházást követően.
fidesz.hu