fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
200 millió forintért adták el a Malévet
2007. február 24., 10:23
Mindössze 200 millió forintért - egy budai villa áráért - vette meg a magyar nemzeti légitársaságot Borisz Abramovics cége. Az ÁPV Rt. ennek ellenére elégedett az eredménnyel, az új tulajdonos azt ígéri: két év múlva nyereséges lehet a Malév. A cég adósságállományának kezelésére egy bonyolult konstrukciót hoztak létre.

Aláírták a Malév privatizációs szerződését, az Airbridge 200 millió forintért veszi meg a légitársaság csaknem 100 százalékos részvénycsomagját, és legalább 50 millió euró (mintegy 12,5 milliárd forint) tőkeemelést vállal - közölte az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. pénteken. A tranzakció pénzügyi zárásának tervezett időpontja 2007. március vége, ekkor kerül sor a vételár megfizetésére.

Bonyolult adásvételi szerződés

A minimum 50 millió eurós tőkeemelés első részletét (20 millió eurót) a szerződés aláírását követően a Malév zárolt bankszámlájára kell helyezni, és a Malév közgyűlésének erre felhatalmazó döntését követően azonnal befizetni. A tőkeemelés másik, 30 millió eurós részét, mint a Malév pénzügyi és tőkehelyzetét javító forrást "készenlétben" kell tartani, és az ÁPV Zrt. rendelkezési joga mellett bankgaranciával fedezni.

Az adásvételi szerződés szerint a Malév Zrt. által felvett EIB és KBC-projekthiteleket (összesen 13 Mrd Ft) az Airbridge visszafizeti vagy refinanszírozza legkésőbb 2007. december 31-ig, és ezzel az ezen hitelek mögötti állami kezességvállalás megszűnik.

A szintén állami kezességvállalással a Magyar Fejlesztési Banktól felvett 20 milliárd forintos hitel sorsa másként alakul. Ennek kezelésére egy bonyolult konstrukciót hoztak össze, amelynek végrehajtását a vevő 32 millió eurós bankgaranciával biztosítja. A konstrukció lényege, hogy az ÁPV Zrt. átveszi ezt a hitelt, amelyet egy általa alapított és 100 százalékban a tulajdonában lévő céghez továbbít, úgy hogy az állami kezességvállalás megmarad. Ez a cég megvásárolja a Malévtől a márkanevet, a Boeing 767-es gépet tulajdonló MALCO Inc. Társaságot, valamint a Százhalombattáról a Ferihegyi repülőtérre vezető kerozinvezetéket. Ezeket a vagyonelemeket aztán a Malév visszabérli a cégtől, és a bérleti díjakat használják majd a hitel kamatainak fizetésére. Ha a Malév nem fizet, akkor felhasználja a 32 millió eurós bankgaranciát. A hitel tőketörlesztésére is kötelezettséget vállalt a Malév új tulajdonosa, erre a célra nyereség 25 százalékát különítenék el. (Igaz jelenleg nyereségről nem lehet beszélni.) A bérelt vagyonelemeket a futamidő végén a még nem törlesztett hitel összegének megfelelő vételáron a Malév visszavásárolja.

Az adásvételi szerződésben az Airbridge azt is vállalta, hogy a társaságnál jelenleg érvényes kollektív szerződést, valamint az egyéb, a munkavállalókkal kötött megállapodást az érvényesség idejéig fenntartja.

A privatizációs társaság a teljes tranzakcióval kapcsolatban azonnal az Európai Unió Bizottságának állásfoglalását kéri a szerződés állami támogatás-tartalmával kapcsolatban. A Bizottság véleményének megismeréséig a Malév működését az ÁPV Zrt. szoros figyelemmel kíséri.

Az ÁPV Zrt. és Abramovics bizakodik

"Az ÁPV Zrt. elégedett a privatizáció eredményeivel, az értékesítés mindenképpen pozitív hatású a légitársaság számára. A Magyar Állam a Malév Zrt. értékesítése révén nem szenved hátrányt, kötelezettségeinek egy jelentős része megszűnik, miközben a légitársaság hosszabb távú működésének feltételei kedvezően alakulnak, a tulajdonosváltás révén jelentős tőkéhez és addicionális piaci lehetőségekhez jut" - áll a közleményben.

A Malév 2 év múlva nyereséges lehet, tömeges elbocsátásokat nem terveznek, sőt a növekedésnek köszönhetően plusz munkaerőre is szüksége lesz - mondta Borisz Abramovics orosz üzletember, az új tulajdonos. Tervei szerint a Malév utasforgalma évente 20-25 százalékkal nő az elkövetkező években. Az Airbridge Zrt. összesen 82 millió euró, mintegy 20 milliárd forint értékű garantált forrást von be a privatizációs tranzakcióba.

MNO - fidesz.hu