A Der Spiegel című német hírmagazin online kiadása szerint a koppenhágai székhelyű hatóság adatainak igen komoly hatása lesz az egészség és a klíma védelméről folytatott vitában, hiszen a dokumentum kimutatja, hogy a közlekedésnek növekvő része van az üvegházhatást kiváltó gázok kibocsátásában. A legnagyobb arányú növekedés a légi forgalom terén következett be: az 1990-2004 között átlagban 86 százalékkal nőtt a repülőgépek okozta környezetszennyezés.
A statisztikát azonban Luxemburg és Írország vezeti 156, illetve 140 százalékos növekedéssel, miközben a többi uniós tagország, beleértve Romániát, Bulgáriát és Törökországot, valamint a nem csatlakozott Norvégiát és Svájcot is, 25 százalékos többletet produkált.
A Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint az üvegházhatást előidéző gázok mintegy 21 százaléka keletkezik a közlekedésben. Jelentős a közúti közlekedésből származó légszennyezés növekedése is: az unióban minden negyedik lakos kevesebb, mint ötszáz méternyi távolságra él egy közúttól. Az igen nagy arányú légszennyezés következtében évente négy millióan halnak meg.
A műszaki haladás, valamint a tiszta és energiatakarékos motorok roppant fontosak, de nem elegendőek ahhoz, hogy kiutat találjon az emberiség a közlekedés okozta környezetszennyezésből - nyilatkozta az Ügynökség igazgatója, Jacqueline MacGlade.
Szakértők szerint az igen nagy arányú szubvenciók - amelyekből Európában évi 270-290 millió eurót, s ezen belül 50 százalékot a közúti közlekedésre fordítanak - komoly szerepet játszanak a közúti közlekedés ilyen gyors növekedésében - írja a hamburgi hetilap internetes kiadásában.
hirtv.hu - fidesz.hu