fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Megerősítik a magyar vállalkozókat az autópálya-fenntartásban?
2007. március 8., 11:53
Javítaná a kis- és középvállalkozások versenyképességét a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK), valamint az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Zrt., ami a sztrádacég kiadásainak csökkentését is jelentené. Másrészt viszont az Országgyűlés gazdasági és költségvetési bizottságai is támogatták a közbeszerzési pályázat kiírását a PPP formában építendő M6-os és M60-as autóutak új szakaszainak koncesszióba adásáról. A Magyar Hírlap írása.

Együttműködik a kamara az állami autópálya-társasággal abból a megfontolásból, hogy minél több kis- és középvállalkozás vehessen részt a sztrádahálózat karbantartására meghirdetett pályázatokon - közölték tegnap a szervezetek vezetői. Parragh László, a kereskedelmi és iparkamara elnöke elmondta, hogy mind a huszonhárom területi kamarát bevonják ebbe a munkába, így az autópálya-fenntartással kapcsolatos tenderekről mintegy száz iroda munkatársai nyújthatnak információt és gyakorlati útmutatót a vállalkozóknak.
Nagy Attila, az Állami Autópálya-kezelő Zrt. vezérigazgatója szerint azzal, hogy a jelenleginél több kis- és középvállalkozás vehetne részt a tendereken, erősödne a verseny, így a fenntartással kapcsolatos költségek is alacsonyabbak lehetnének. Az ÁAK tavaly 155 közbeszerzési eljárást indított, amelyeken átlagosan hat vállalkozó indult. A megbízásokért kifizetett összeg 13 milliárd forint volt, ebből hat és fél milliárd forintot kaptak azok a kis- és középvállalkozó cégek, amelyek a pálya mentén levő kisebb munkákra - zajvédő falak, épületek javítása és karbantartása, területek gondozása - jelentkeztek.

Annak ellenére, hogy az ÁAK 2006-hoz képest idén lényegesen több bevételhez jut a matricák értékesítéséből, 2007-ben a megelőző évhez képest mintegy kilencmilliárd forinttal kevesebbet költhet az állami autópálya-hálózat fejlesztésére, üzemeltetésére, illetve a matricás értékesítési hálózat fenntartására. A tavalyi 29 milliárd forint után idén várhatóan 35 milliárd forint matricabevételt fizet be az ÁAK az útpénztárba, ahonnan a feladatai ellátásához 26,8 milliárd forint juttatásban részesül. Ebből fejlesztésre 7,6 milliárd, karbantartásra és üzemeltetésre tizenötmilliárd, a matricás hálózatra 4,2 milliárd forint jut. Tavaly ugyanezekre a feladatokra 9, 22, illetve 4,8 milliárd forintot költhetett az ÁAK.

Az autópálya-társaság 2006-ban ezzel együtt igen sikeres évet zárt, az egyelőre még nem auditált adatok szerint hétmilliárd forint nyereséget ért el, ebből 5,9 milliárd forint az üzemi és 1,1 milliárd forint a pénzügyi eredmény.

Az Országgyűlés gazdasági és költségvetési bizottsága is alkalmasnak találta tegnapi ülésén azt a határozati javaslatot, amely szerint közbeszerzési eljárás indítható az M6-os autóút Szekszárd és Bóly, valamint az M60-as Bóly és Pécs között PPP formában építendő új szakaszainak koncesszióba adásáról. A magántőkéből megvalósuló 49, illetve harminc kilométer hosszú, autópályává fejleszthető autóutak tervezésére, építésére, felújítására és finanszírozására hirdet pályázatot a szaktárca, a koncessziós jogot legalább 22 éves időtartamra kapja meg a nyertes ajánlattevő. Fónagy János fideszes országgyűlési képviselő közölte: aggályosnak tartja a finanszírozás módját, a koncessziós megoldások aránytalanul drágák, és rendkívül nagy terhet rónak az adófizetőkre.

Putsay Gábor, Magyar Hírlap


fidesz.hu