fidesz.hu főoldal
Hírek
Interjú
Publicisztika
Európai Unió
Mondatok
Sok útszakasz válik fizetőssé - itt a lista
2007. március 9., 08:29
Április 1-jétől a korábbi terveknél kevesebb útszakaszra terjesztik ki a matricásítást - értesült a Világgazdaság.

A kamionok (D4-es kategória) után 28 főút összesen 35 szakaszán kell fizetni - derül ki a szaktárcának az útdíjfizetés kiterjesztéséről utolsó egyeztetésre küldött, lapunk birtokába került rendelettervezetből. E szerint nemcsak a 12 tonnánál nehezebb járművek számára szűnik meg 15 autópálya- és hat autóútszakasz ingyenes használata, hanem minden 3,5 tonna felettinek (D2-es, D3-as) is. A három említett kategóriában közlekedőknek csak az M0-s és a sztrádák fővárosi bevezető szakaszai lesznek díjmentesek. A személyautók egyelőre "megmenekültek", számukra minden változatlan marad.

Információink szerint továbbra sincs döntés az ellenőrzés mikéntjéről. A szaktárca ezzel valószínűleg meg akarja várni a végleges listát, azaz hogy hol és hány szakaszra terjesztik ki a matricásítást. Így az első időben megúszhatják a bliccelők - vélik szakmai körökben -, hiszen az április 1-jei bevezetésig új beszerzésekre már nem sok idő marad.

Elképzelhetőnek tartják, hogy a kontroll megvalósításához a sztrádákról is átcsoportosítanak eszközöket. Négyféle ellenőrzési módszer, illetve ezek elegyítése jöhet szóba: a fix és a mobil kamerás, a mobil csoportos (a díjas szakaszok le- és felhajtóinál), illetve a tereléses módszer.

A hosszas lobbizás és sok kompromisszum eredményeként megszületett tervezet értelmében a teherautóknak és az autóbuszoknak fizetniük kell az autópályák jelenleg ingyenes városi elkerülő szakaszaira, egyebek között az M1-es Győrt, illetve Mosonmagyaróvárt, az M3-as Hatvant és Nyíregyházát, az M35-ös Debrecent, az M5-ös Kecskemétet, az M7-es Székesfehérvárt elkerülő szakaszára is. A fuvarozók számára díjas lesz továbbá például az M15-ös, az M2-es (Budapest-Vác), az M4-es Budapest-Üllő), az M9-es (a 6-os és az 51-es főút között), valamint az M70-es használata is.

A szaktárca a díjrendszer kiterjesztésétől elsősorban a kamionok főutakról autópályákra terelését szeretné elérni, hiszen a 12 tonnánál nehezebb járművek gyakran okoznak balesetet a településeken átmenő utakon, és gyorsabban romlik miattuk az útburkolat is. Információink szerint nem is számítanak a bevétel ugrásszerű növekedésére. Ezt látszik igazolni, hogy a díjasítás évközi kiterjesztésével számolva a D4-es kategória éves matricaeladása ugyan megugrott az idén, de a tavalyinál jóval kevesebb heti fogyott.

Az idén 35 milliárd forintot meghaladó matricabevételt terveztek; tavaly ez az összeg 28,7 milliárd forint volt. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. kezelésében lévő úthálózat teljes hosszán jelenleg a díjas szakaszok aránya 73, a díjmentes szakaszoké pedig 27 százalék.

A lista itt olvasható.

Világgazdaság - fidesz.hu