2004-ben még tartott az álomszerű piaci csúcs, 208 ezer új autót adtak el az országban. 2005-ben aztán már csak 199 ezret, tavaly 190 ezret. Idén - a megszorító intézkedések nyomán - már mindössze 170 ezer körüli darabbal számolnak - mondta el Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke. Az "igazság pillanata" el fog érkezni - fogalmazott, megítélése szerint a 700 autószalon-tulajdonosból legkésőbb 2008-ban 300-350 lesz képes megmaradni, mert 700-800 darabos évenkénti értékesítés kell a nyereségességhez.
A helyzet tarthatatlanságára a Gémosz már évekkel ezelőtt figyelmeztetett, mindhiába. A 208 ezres csúcsmennyiséggel Magyarország megközelítette az ausztriai újautó-eladást, ami nyilvánvalóan irreális. A kereskedések az eladási adatokat látva olyan óriási fejlesztésekbe verték megukat, amelyek következtében most gyakran 50 százalék alatti kapacitáskihasználtsággal működnek - mondta egy névtelenségbe burkolózó kereskedő.
Az új autókon a haszonkulcs évek óta zuhan, sokan most már veszteséggel adják el a négykerekűeket, lényegében a hitelfinanszírozóktól és a biztosítóktól kapott jutalékból, valamint a szervizek nyreségéből tartják fenn magukat. A bankok és lízingcégek azonban fokozatosan nyomják le a szinte egyedülállóan magas jutalékokat, ami végképp kihúzza a kereskedők lába alól a talajt - mondta Gablini Gábor.
A kereskedők és a finanszírozók az utóbbi időben öngyilkos módszerekkel próbálnak meg talpon maradni. Irreálisan magas áron számítanak be használt kocsit, és ma már szinte mindenütt lehetséges 10 évi futamidejű hitelre venni autót. Aki ennyi idő alatt törleszti a kocsiját, az évekig nem fogja azt lecserélni, amivel a kereskedők maguk alatt vágják a fát - kommentálta a jelenséget a saját magát az óvatos üzletemberek közé soroló kereskedő. Ezek az autósok ráadásul még így is pengeélen táncolnak, tízezreket egy hajszál választ el attól, hogy a néhány tízezer forintos havi törlesztést sem bírják fizetni - tette hozzá a kereskedő.
hirtv.hu - fidesz.hu