Magyar Államkincstár Somogy Megyei Területi Igazgatósága
Családtámogatási Iroda
7400 Kaposvár, Rákóczi tér 7-8.
Vétekné Karcagi Gyöngyi
Irodavezető
Tisztelt Irodavezető Asszony!
Az elmúlt hetekben több tanulóm és szülő is megkeresett, hogy a továbbiakban a gyerekek nem tudnak részt venni a délutáni foglalkozásokon, mert a gyermekvédelmi támogatás folyósításának feltétele, hogy ők az 5. óra után nem maradhatnak az iskola által szervezett tanórai, vagy tanórán kívüli foglalkozásokon.
Nem az első eset igazgató munkavégzésem során, hogy a törvényekre hivatkozás eredményeként a tanulók kerülnek hátrányba. A mostani esetek azonban minden józanésszel felfoghatót felülmúlnak.
Az iskolák kötelező tanórai foglalkozásainak időkeretét a közoktatási törvény állapítja meg. Ennek értelmében az 1-3. osztályban a heti időkeret 20 óra, a 4. 5. 6. osztályban 22, 5 óra, a 7. 8. osztályban pedig 25 óra.(KT 52§. (3) alapján)
A nem kötelező tanórai időkeret hetente az 1-3. osztályban évfolyamonként 2 óra, a 4. osztályban 2, 3 óra, 5-6. osztályban 5,6 óra, a 7-8. osztályban 7,5 óra.(Kt. 52 § (7), 124. § (4) és (24) alapján.)
Az egyéni foglalkozás heti órakerete a kötelező tanórai foglakozás 9 %-a, amely azt jelenti, hogy az 1-3. osztályban 1,6 óra, a 4.5.6. osztályban 1,8 óra, a 7-8. osztályban pedig 2 óra.(Kt 52 § 11. bek. C. pontja alapján)
A törvényi szabályozás alapján egyértelműen látható, hogy az 1-3 évfolyamon a heti terhelhetőség 24,6 óra, a 4. osztályban 27, 7 óra, az 5-6. osztályban 31 óra, a 7-8 osztályban pedig 31 óra hetente.
Intézményünk alsó tagozatán iskolaotthon működik, amelynek célja, hogy a hátrányos helyzetű, gyenge szociokulturális háttérrel rendelkező tanulóinknak biztosítani tudjuk a tanórákra való felkészülést, illetve esélyt teremtsünk számukra a felzárkóztatásra. Integrációs pedagógia rendszert vezettünk be, amelynek lényege, hogy a gyerekek minél több időt töltsenek az iskolában.
A családok támogatásáról szóló törvény végrehajtási rendeletének 22.§ (6) bekezdése súlyos ellentmondásban van a közoktatási törvény által szabályozottakkal. Hiszen teljes mértékben sérül a gyermekek mindenek felett álló érdekének megvalósítása, illetve a gyermeknevelési támogatásban részesülő családok esetében csak csökkent mértékben valósulhat meg az oktatáshoz-neveléshez való teljes hozzáférés Az említett körből kikerülő tanulók nem vehetik igénybe a napközis foglalkozásokat, tanulószobai ellátást, iskolaotthonos ellátást, egyéni képességfejlesztést, tanórán kívüli szervezett programokat, művészeti oktatást, integrációs felkészítést stb.. Egyszóval minden olyan szolgáltatást, amely a napi 5 órán felül intézményünkben működik.
Ez a tény messzemenően kimeríti a hátrányos megkülönböztetés tényállását.
Sajnos azt is látjuk, hogy a családoknak rendkívül nagy szüksége van a havi 27000 Ft gyermeknevelési támogatásra, hiszen az intézménybe járó tanulókon kívül a családokban még óvodáskor alatti gyermekek is élnek. Feltételezzük, hogy a szülők gyermeknevelési feladatait csak nehezíti, sőt helyenként lehetetlenné is teszi, ha az oktatási intézménybe járó gyermekek mindennap az 5. óra után hazamennek. Ezzel veszélybe kerül az intézményben biztonságosan megszervezett gyermekélelmezési ellátásuk is.
Az elmúlt időszakban elsősorban Somogyszentpálon élő roma szülők keresték meg az iskolavezetést és kértek segítséget.
(Bogdán Tiborné, Somogyszentpál, Szabadság u. 31., orsós Tibor, Somogyszentpál, Árpád u.36., Bogdán Ilona, Somogyszentpál, Ady u. 1.)
Kérem Önöket, hogy szíveskedjenek tájékoztatni, hogy várható-e változás, központi szabályozás, a fent említett témakörben.
Kéthely, 2007. március 21.
Kern Zoltán igazgató