A fővárosi metróbiztos, Becker László jelentése szerint az eddigi 43 milliárd forintos túlköltést az első tíz metróállomás építési költségének megduplázódása okozta.
Ami az eredeti, 2005-ben meghatározott mérnöki becslés szerint 40 milliárd forintba került volna, az szűk két év múlva a megkötött kivitelezési szerződésekben már több mint 80 milliárd forinttal szerepelt. A beruházás összes többi nagy eleme, így az alagútfúrás, vagy a járműbeszerzés nagyjából a becsült ár körül alakult.
Nagyvonalúbb tervek
Az InfoRádió kérdésére, hogy mikor lódult meg az állomások485 milliárdért épül a metró
Maga a teljes metróberuházás 165 milliárd forinttal kerül többe (320 milliárd forint helyett 485 milliárd forintba) a legújabb számítások szerint. Ennek nagyobb részét a korábban nem számított felszíni beruházások, valamint a 10 százalékos tartalékképzés teszik ki.költsége, Becker László metróbiztos egy háttérbeszélgetésen elmondta, hogy az eredeti állomástervek helyett az építészmérnöki szakma elitjét magában foglaló Fővárosi Tervtanács korszerűbb, nagyvonalúbb terveket szeretett volna, ezért az állomások megtervezésére pályázatot írtak ki, és a nyertes mérnöki iroda új koncepcióval állt elő.
Ennek lényege, hogy az állomások alagutak helyett inkább csarnokokra hasonlítanak majd. Csakhogy az új felfogás egy Magyarországon még ismeretlen, úgynevezett vastag résfalas technológiát igényelt, amelynek az árára itthon még nem volt referencia.
Annyit kértek, amennyit akartak
Az InfoRádió által megkérdezett szakértők szerint ezért történhetett meg, hogy a kivitelezők a pályázatokon kis túlzással olyan árat mondhattak, amilyet akartak. A metróbiztosi jelentés úgy fogalmaz, hogy "az építési piac a helyzetet felülárazással kezelte".
Erő Zoltán, a tíz megálló új terveit készítő Palatium Stúdió Kft. vezetője az InfoRádió kérdésére kizártnak tartotta, hogy csak az áttervezés miatt emelkedtek kétszeresükre a költségek.
Véleménye szerint a 2005-ös vasúthatósági engedélyeken és kiforratlan terveken alapuló mérnökárat nem lehet összehasonlítani a kidolgozott szerkezetek piaci áraival.
Három konzorcium építi
A 4-es metrót három nemzetközi konzorcium építi, mindhárom egy-egy jelentős hazai céget is magában foglal. A konzorciumok tagjai indultak az alagútfúrási munkákért és az állomásépítésekért is.
A francia Vinci Constructions vezette, és a többek között a magyar Strabagot, valamint a Hídépítő Rt-t tartalmazó Bamco konzorcium nyerte az 53 milliárdos alagútfúrást.
Az összességében 83-85 milliárd forintos állomásépítési munkákon egyenlő arányban a Vegyépszer Rt-t is magában foglaló osztrák-német BPV Metró4 konzorcium, a magyar Swietelskyt is tartalmazó Sw-O konzorcium, és a magyar Hídépítő Rt osztozott, valamint egy állomást elnyert külön a magyar Strabag Rt is.
A szerdai háttérbeszélgetésen a főváros vezetése részéről elhangzott, semmi jelét nem tapasztalták, hogy a kivitelező cégek esetleg árkartellt hoztak volna létre.
inforadio.hu - fidesz.hu