Az észak-déli regionális gyorsvasút néven emlegetett projekt a szentendrei és a ráckevei HÉV-et hivatott összekötni a Duna alatt. A főváros ehhez is az Európai Unió Kohéziós Alapjánál fog forrásokra pályázni, csakúgy, mint a 4-es metróhoz. Igaz, a városvezetés a kormányzattal karöltve jelenleg is győzködi az EU döntéshozóit, hogy Brüsszel százhúszmilliárdos támogatási ajánlatának a dupláját fizesse a 485 milliárdot elnyelő 4-es metró kasszájába. Mint megírtuk, akárhány euró érkezik a kohéziós alapból, csak az Etele tér-Keleti pályaudvar közötti szakaszra költhetik, mivel a Bosnyák térig húzódó vonalhoz még nincsenek meg az EU által kért engedélyek.
A 2005-ös hírek arról szóltak, hogy az 5-ös metró beruházása járművek nélkül négyszázmilliárdba kerülhet, s ha minden rendben halad, 2007-ben elkezdődhet a kivitelezés. Mint lapunk megtudta, ez így is történt, hiszen a főváros két héttel az októberi önkormányzati választások után megbízta a Regionális Team Konzorciumot (RTK) az 5-ös metró első ütemével kapcsolatos feladatokkal. Az RTK-nak 2008 márciusáig kell elkészítenie a tervezési, építési, járműbeszerzési, közbeszerzési dokumentációt, illetve a koháziós alaphoz benyújtandó támogatási kérelmet. A Főmterv vezette konzorciumnak négy ütemben kell teljesítenie, ezért összesen 386 milliót kap. Húsz százalékát, azaz 76 milliót a fővárostól, a nagyobb részét a kormánytól.
Mangel János, a Főmterv vasút- és felsővezeték-tervező irodájának vezetője megerősítette értesülésünket. A szakember a tervezés részleteiről nem kívánt nyilatkozni, azt viszont elmondta, várhatóan novemberre fejezik be a munkát. A Főmterv már korábban is részt vett az 5-ös metró előkészítésében, amikor a vonalvezetését tervezte meg: a szentendrei HÉV egyik vágánya a Szépvölgyi útnál süllyedne a föld alá, a szerelvények a Duna alatti alagútban haladnának, érintve a Margitszigetet, majd a Belváros több pontján keresztül a Lágymányosi híd pesti hídfőjénél érkezne a felszínre.
Két évvel ezelőtt a főváros 2008-ig 19 milliárdot irányzott elő az 5-ös metróra. Ennek kifizetését azonban ugyancsak megkérdőjelezi a 4-es metró 43 milliárdos költségtúllépése, arról nem beszélve, hogy az idei költségvetésben sem találni nyomát. A főváros azonban nemcsak a 4-es és 5-ös metróhoz, hanem az 1-es és a 3-as villamos vonalának meghosszabbításához is szeretne támogatást kapni a kohéziós alapból. Demszky Gábor a két villamosprojekt megvalósulását az előző ciklusára ígérte, de egyikből sem lett semmi. Októberben azonban - ugyanazon a napon, amikor az RTK-t is megbízta -a Konzorcium nevű társulással kötött szerződést a két beruházás tervezésére. A Közlekedés Kft. irányította cégeknek ugyanazokat a feladatokat kell elvégeznie, mint az RTK-nak, de jóval több pénzért: összesen 689 millióért, ebből a fővárosnak 138 milliót kell kifizetnie.
Zsidai Péter, Magyar Hírlap
fidesz.hu